Hoe werkt resveratrol tegen het coronavirus?

Ik had vernomen dat resveratrol overal is uitverkocht omdat het Corona zou doden. Hoe hebben wetenschappers dit getest en waarop is deze aanname gebaseerd?

3 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Resveratrol remt de groei van het coronavirus. Wetenschappers van het UMCG ontdekten dit in celkweken. De in vitro resultaten zijn veelbelovend. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat patiënten hierdoor beter worden.

Relativering onderzoekers: “Deze resultaten hebben we tot nu toe alleen nog maar gezien in kweeksystemen. We hebben natuurlijk geen idee wat er gebeurt als je dit in echte mensen test. We weten ten eerste niet of we wel de juiste dosis kunnen bereiken in een patiënt; resveratrol vind je maar in heel lage concentraties in natuurlijke producten. Ten tweede weten we niet of resveratrol in de patiënt ook antiviraal werkt. Daar is klinisch onderzoek voor nodig op menselijke proefpersonen.”
SimonV
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Om dart in het juiste perspectief te zetten: bleekwater werkt ook in celkweek - maar dat betekent niet dat bleekwater ook een bruikbaar geneesmiddel is.