Wat is de betekenis van neusverkoudheid?

Ik las op internet dat iemand al een virus (bijv. Corona) kan overdragen met simpele neusverkoudheid. Maar wát is neusverkoudheid? Is dat gewoon een loopneus? Is het een plaatselijke verkoudheid? Vanaf wanneer is er sprake van een neusverkoudheid?

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Een loopneus of een hoofd vol snot; neusverkoudheid kent verschillende fases. Een ontsteking van het neusslijmvlies en de bijholtes is vaak de oorzaak van dit leed. Het is gelukkig meestal na 7 dagen weer gedaan; de klachten zijn dan weer redelijk bijgetrokken en jij kunt weer opgelucht (door je neus) ademhalen!
Een neusverkoudheid kan overigens ook een symptoom van een allergie zijn; huisstofmijt, pollen of huidschilfers van dieren zijn ook veroorzakers van een verstopte of een loopneus. In deze gevallen spreken we dan van een allergische neusverkoudheid.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Kan je corona overdragen daar geef je geen antwoord op @elder161
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronrron1212
Er wordt NIET expliciet gevraagd naar overdracht van Covid-19. Na al die maanden van Coriona weet toch zo langzamerhand iedereen, dat alle lichaamsvocht een virus kan overdragen? En, als jij dat nog niet wist: JA, ook Covid wordt overgedragen via een snotneus en/of neusverkoudheid bij niesen en hoesten.
ronron1212
3 jaar geleden
@elder161 het gaat er niet om of ik het weet maar de vraagsteller de vraag begint met
Ik las op internet dat iemand al een virus (bijv. Corona) kan overdragen met simpele neusverkoudheid
Er is sprake van een neusverkoudheid als er een verkoudheidsvirus je neus is binnengedrongen. Dit virus zorgt ervoor dat het neusslijmvlies ontstoken raakt en opzwelt. De bloedvaatjes in je neus worden wijder en het ademen wordt moeilijker. Er komt ook nog eens extra vocht vrij en hierdoor zit je neus potdicht. Vaak ontstaat hierdoor hoofdpijn, oorpijn en als je afweersysteem hiertegen begint te vechten, ontstaat er meestal ook koorts.

Een neusverkoudheid wordt veroorzaakt door virussen die meestal door middel van praten, hoesten of niezen worden doorgegeven van persoon tot persoon. Het virus hangt als het ware dus in de lucht en op die manier kan je het simpel inademen en raak je makkelijk besmet.