Mag je doorwerken als je positief bent getest voor corona?

Een kennis van me werkt bij Thuisbezorgd en is gisteren positief getest. Toch gaat hij vandaag gewoon aan het werk omdat hij zich niet ziek voelt. Mag dit wel?

Ik zit in mijn hoofd nog vast met de gedachte dat je in quarantaine moet met corona, en pas dat je na 24 klachtenvrij weer iets mag doen, maar is dit dan oud nieuws? Of is deze kennis gewoon ethisch onverantwoord bezig door gewoon te werken?

een jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee. Dit zegt het RIVM (versie 10 november 2022):

Uit uw zelftest of test bij de GGD blijkt dat u corona heeft. In deze brief staan de regels en de leefregels waar u zich aan moet houden. Door deze regels goed op te volgen helpt u voorkomen dat de mensen om u heen ook besmet raken. Werkt u in de zorg neem dan meteen contact op met uw werkgever.

In isolatie
Om te voorkomen dat u het coronavirus verder verspreidt, gaat u meteen thuis in isolatie. En u informeert de mensen met wie u contact heeft gehad.

Hoe lang in isolatie?

Getest met klachten
Bent u getest met klachten dan duurt de isolatie maximaal 10 dagen, geteld vanaf de datum dat u klachten kreeg. U mag eerder uit isolatie als het minimaal 5 dagen geleden is dat u klachten kreeg die passen bij corona én u 24 uur deze klachten niet meer heeft:
• koorts
• hoesten
• keelpijn
• neusverkouden
én het minimaal 5 dagen geleden is dat u klachten kreeg die passen bij corona.

Getest zonder klachten
Het kan zijn dat u géén klachten had toen u getest werd of een zelftest deed en ook geen klachten heeft gekregen. Dan duurt de isolatie 5 dagen, geteld vanaf de testdatum.
Krijgt u tijdens de isolatie toch klachten die horen bij corona, dan gelden de regels zoals die staan bij getest met klachten. U gaat dan een nieuwe isolatieperiode in en telt het aantal dagen vanaf de datum dat u klachten kreeg.
SimonV
een jaar geleden
Speedylovertje
een jaar geleden
Top dankjewel, ik had het al eerder aangegeven maar toen werd ik voor gek verklaard omdat het niet meer de regel zou zijn.. Wel dus. Thanks!
Nee, als je positief bent getest voor corona, mag je niet doorwerken. Je moet in quarantaine en je moet je aan de richtlijnen van het RIVM houden.
9 maanden geleden