Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een UV-lamp schadelijk?

Ik wil een schildpad op mijn kamer, daar heb ik blijkbaar ook een UV-lamp bij nodig. Mijn kamer is niet bepaald groot (3mx3m) dus vandaar mijn vraag of de lamp schadelijk is voor mij als die altijd aan moet staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat voor soort schildpad? Een waterschildpad die altijd onder water is, een waterschildpad die ook regelmatig aan land komt, of een landschildpad? Hoe komt jouw schildpad te wonen? In een aquarium, een terrarium, of anders? Waar zou die lamp moeten komen? IN het woonverblijf van de schildpad? Geheel omgeven door glas? Of schijnt die lamp ook direct (zonder door glas heen te gaan) jouw kamer in? Hoeveel uur per dag moet de lamp aan? Wanneer moet de lamp aan (overdag of juist 's nachts)? Is het eigenlijk wel een UV-lamp, of is het eerder een IR-lamp?   Allemaal vragen die mede bepalend zijn voor de eventuele schadelijkheid van de lamp voor jou. Zolang wij de situatie niet kennen, is er dus niets zinnigs over te zeggen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Je hebt gewoon een daglichtlamp nodig, en daar is niets schadelijks aan.
Mijn hele kamer hangt er vol mee voor de planten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagstelster is er net achter gekomen dat ze toch GEEN UV-lamp nodig heeft, maar een IR-lamp. Zie haar volgende vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/Cryofiel.433775 . Mijn indruk is dat ze nog geen idee heeft waar ze het over heeft en wat zo'n muskusschildpadje nodig heeft. Aan de andere kant is het wel goed dat ze vragen stelt, want dat is de enige manier om kennis op te doen. In dit geval in het belang van de schildpadjes - stel je voor dat ze echt een UV-lamp had gekocht en die arme beestjes daarmee zware huidproblemen had bezorgd...
Rieneke1
12 jaar geleden
Naast een infraroodlamp is er ook een daglichtlamp nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer detail: ik heb geen idee wat ik nodig heb omdat ik op verschillende plekken verschillende verhalen tegenkom, daarom vraag ik het voor ik iets koop, op veel plekken na om het diertje een prettig leven te kunnen geven. Ik neem aan dat om verduidelijking vragen niet verboden is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nee, ik heb zelf geen idee, mag toch? Ik wil er juist over leren. Of moet je een expert zijn met een titel van een schildpadden-opleiding voordat je er eentje als huisdier mag nemen? Juist omdat ik het niet weet vraag ik het, daar zijn vragen voor uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het heel verstandig dat je eerst informatie inwint.
Zelf heb ik geen verstand van schildpadden, ik weet alleen dat ze heel erg oud kunnen worden (meer dan 60 jaar) en dat veel mensen ze na een paar jaar zat zijn omdat een kat/hond/konijn etc toch knuffeliger zijn en je met een schildpad weinig meer doet dan er naar kijken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Nee! De reden dat die schildpad een lamp nodiig heeft is omdat uv stralen niet (nauwelijks) door glas gaan. Wat er niet in kan, kan er ook niet uit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UV licht is NIET zichtbaar. En zoals eerder gemeld is UV-A wel degelijk schadelijk.
Het zichtbare licht dat uit echte UV-lampen komt zijn zichtbare nevenprodukten, die dicht tegen het UV-spectrum aanliggen.
Niet per ongeluk zo gemaakt, kan je tenminste zien dat ze "aan" staan.

Het licht van blacklight lampen wordt kunstmatig omgekleurd, maar is geen echte UV, dus ook niet schadelijk.

Ook voor TL-blacklight geldt dat deze niet in het gevaarlijke gebied komen. Het gaat hier immers om zichtbare effecten. Die liggen dus in het nog net zichtbare spectrum, ver van het onzichtbare UV-b en UV-A gebied.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat helemaal niet schadelijk. Een black light heeft veel
gelijkenis met een standaard Tl - lamp. Wat zorgt er dan voor die kleur , heel simpel ; Het fluorescentiepoeder. Ja lampen stralen een uv - licht uit (soms wel 60 %). Maar dat is relatief. Je gaat ook niet je hand er gaan tegenleggen hé . Trouwens een black light is zelf nog gezellig ook.
Mss voor een beter resultaat een elektronische voorschakelapparaat schakelen , als je dat nog niet hebt. Dan stralen de lampen ook minder warmte af.
Ik denk dat ze infra rood lampen bedoelen die zorgen voor warmte. UV licht word gebruikt om het water te te zuiveren van schadelijke organisme in het water ( ook de noodzakelijke worden er mee gedood) dit gebeurd in een gesloten systeem zodat het uv licht niet in de omgeving terecht komt.
Ik zou zelfs niet weten waarom je deze lampen moet gebruiken uitgezonderd de lampen die licht geven
Informeer u eens goed over het houden van schildpaden alvorens uw dieren onder een zonnebank te zetten. Hou er rekening mee dat de dieren van u afhangen voor hun verzorging
Robby BB
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dezelfde rode lamp waaronder je kuikentjes houdt? Dat is toch geen UV?
Zorg dat de schildpad ook aan de warmte kan ontsnappen als het hem te heet wordt
Ivana
12 jaar geleden
Informatie over infrarood lampen De straling van de zon is verdeeld in ultraviolette, zichtbare en infrarood straling. De infrarode straling is het warme deel van het zonnespectrum. Het lichaam wordt door infrarood straling rechtstreeks verwarmd. Dit effect wordt dieptewarmte genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toch niet beweerd dat de rode lampen( infrarood,) het zelfde is dan de UV lampen.
Daarom dat ik ook zeg dat ze mischien de rode lampen bedoelen vanwege de warmte.
Ivana
12 jaar geleden
Jumper, ik gaf antwoord op de vraag, geen commentaar op jouw toelichting. Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok maar waarom dan geen normaal antwoord geven inplaats van een reactie. Je geeft toch nieuwe elementen
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing