Hoe komt het dat de 1 meer last heeft van vervelende trekjes dan de ander bij stoppen met roken?

Ik rook net als mijn vriend al 10 jaar. Maar ik ben zonder slag of stoot gestopt, vanuit het niets. Mijn vriend heeft er echter veel meer moeite mee. Hij wordt echt chagrijnig, gaat trillen, heel veel eten etc etc. ik hoor van verschillende mensen verhalen aan en daar zit soms een groot verschil tussen. Hoe kan het dat het zo verschillend is per persoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is hoe je geest en lichaam reageert op een ontwenning. De één is de rust zelf, de ander wordt door de veranderingen een geestelijk wrak. Het proces van stoppen voor je lichaam is een paar dagen, maar geestelijk is het superzwaar omdat er gerookt werd op vaste tijden, als een soort ritueel, dat valt helemaal weg. Cold Turkey stoppen is misschien voor hem niet het juiste idee, via je zorgverzekering worden er middelen aangeboden die hem kunnen helpen. Zijn afhankelijkheid is hoger dan die van jou. Het kan ook net het verkeerde moment voor hem zijn, om te stoppen je moet niet in stressvolle situatie zitten, maar ook het volledige nut ervan inzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is er een andere manier dan cold turkey? minder roken, is zoiets als een paar uur stoppen en dan weer beginnen. Hetzelfde bij "de helft roken", je wordt dan niet half-verslaafd. Stoppen kan maar op 1 manier, stoppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan afbouwen, maar ik zal hem aanraden even zijn arts hierover te raadplegen. Het gaat hier om verslavingsproblematiek, dan kan de arts beter in gaan schatten wat de beste methode is. Er zijn praatgroepen, maar ook medicatie, dan kan het hem net dat extra steuntje in de rug geven.
Het zit allereerst in de acceptatie. Als jij zelf wilt stoppen, is het 100x minder moeilijk, dan wanneer je vanwege "externe redenen" stopt. Externe redenen kunnen zijn: geld, druk van buitenaf, zwangerschap, doktersadvies, etc. Je blijft dan eht gevoel houden dat het van je afgepakt is, en dan sta je er niet echt achter.

Omdat roken al jezelf voor de gek houden is, want je verslaving doet je denken dat je niet zonder kan, is stoppen met roken vaak al gevangen in dat 'jezelf voor de gek houden'.

Er is ook nog verschil tussen de eerste twee weken (lichamelijke afkick) en daarna (de geestelijke afkick).

Hoelang en hoeveel je rookt(e) maakt daarbij niet uit, verslaafd aan 1 of 100 sigaretten blijft verslaving. Bij stoppen hunker je naar die ene sigaret (en niet naar 10).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pm : Helemaal met je eens, en vooral je laatste alinea is de spijker op de kop. +