Waarom is slapen gezond ?

Slapen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat niet slapen of eigenlijk te weinig slapen ongezond is.
Slapen is nodig om het lichaam en de geest te laten herstellen en tot rust te komen. Slapen geeft nieuwe energie. De behoefte aan slaap verschilt van mens tot mens. Gemiddeld slapen mensen een derde deel van hun leven, zo'n 7 tot 8 uur per nacht voor een volwassene. Sommigen hebben echter meer dan 9 uur slaap nodig om zich weer fit en energiek te voelen. Anderen hebben genoeg aan 4 tot 5 uur slaap.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ze hebben eens onderzoek gedaan, als je niet slaapt, word je uiteindelijk geestelijk en lichamelijk een wrak

Antwoorden (2)

Slaap is essentieel voor het goed functioneren van je lichaam en geest. Het reguleert je lichaamstemperatuur en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel naar behoren werkt.
Slaapgebrek zorgt ervoor dat je prikkelbaar en ongeduldig bent. Het beïnvloedt zelfs je gevoel voor humor. Dus denk aan je familie, vrienden en collega’s voor je weer een nacht wilt doorhalen.
Volgens een studie van het Centrum voor Slaaponderzoek van de Loughborough Universiteit, veroorzaakt elk verloren uur slaap van de acht benodigde uren, voor het verlies van ongeveer 1 IQ-punt. Stel je voor hoe gebrekkig je brein functioneert na een hele week slecht slapen…
Een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je moeite hebt met het concentreren op taken, het herinneren van zaken en het maken van rationele beslissingen. Bedenk eens hoe dit je productiviteit op werk belemmert.
Te weinig uren slapen, beïnvloedt de wijze waarop je lichaam voedsel verwerkt. Op de lange termijn kan dit zelfs tot onnodige extra kilo’s leiden.
Onderzoek wijst uit dat het krijgen van voldoende slaap, invloed heeft op je levensduur – het heeft zelfs meer invloed dan gezonde eetgewoontes, genoeg bewegen en erfelijkheid.
Slaapgebrek kan je immuunsysteem verzwakken, waardoor je meer kwetsbaar wordt voor virussen en bacteriën en dus meer vatbaar voor ziekte.
Altijd moe zijn, kan zorgen voor nerveuze en zelfs angstige gevoelens, afhankelijk van hoeveel moeite je hebt om dagelijkse stress het hoofd te bieden.
Wel eens van een schoonheidsslaapje gehoord? Er is een reden waarom ze dit zo noemen. ’s Nachts vernieuwen huid- en haarcellen zich. Door slaapgebrek verstoor je dit proces.
Ernstig slaapgebrek heeft hetzelfde effect als alcohol, je reactievermogen vertraagt. Je kunt je voorstellen hoe gevaarlijk het is als je in een dergelijke toestand gaat autorijden, sporten of andere activiteiten onderneemt waarbij concentratie en coördinatievermogen nodig is.
Conclusie
Slaap is onontbeerlijk om goed te functioneren. Niet iedereen heeft echter hetzelfde aantal uren slaap nodig. De meest eenvoudige manier om uit te vogelen hoe veel slaap jij nodig hebt, is naar bed gaan rond een redelijke tijd zonder de wekker te zetten. Kijk de volgende ochtend hoe lang je hebt geslapen zonder dat een externe factor (kinderen, je partner, daglicht, lawaai) je wakker heeft gemaakt.

Bronnen: Divine, Medisch A-Z
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijdens een normale dag doe je allerlei indrukken op. Dit blijft hoe dan ook, ondanks dat je je de gehele dag wellicht begeeft onder mensen die je allang kent en op plekken waar je al honderd keer bent geweest.
Je geest heeft 's nachts de tijd nodig om al deze indrukken te verwerken. Hiervoor moet je lichaam in de 'slaapstand' (letterlijk) staan.

Ga bijvoorbeeld eens een droom na die je recent hebt gehad en probeer na te gaan hoe je je voelde toen je de avond daarvoor naar bed ging en wat 's ochtends het effect had toen de droom eenmaal over was.
Als dit niet lukt, is het niet erg. Dit betekent dan namelijk dat je de indrukken hebt verwerkt en in je lichaam hebt afgesloten.