Het kan zijn dat je serumijzer te laag is. Dan heb je ook medicijnen nodig.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie deze tekst uit Wikipedia
Het gemeten gehalte Serumijzer in het (menselijk) bloed is een maat voor de hoeveelheid ijzer die uit het voedsel is opgenomen en de hoeveelheid die via het bloed geredistribueerd wordt in het lichaam. Deze twee factoren beïnvloeden het gemeten ijzergehalte in hoge mate, waardoor de klinische waarde van serumijzer beperkt is.

Voor een volledig beeld van de ijzerstatus van een patiënt is het beter ook inzicht te krijgen van de lichaamsijzervoorraad (ferritine meting) en de ijzerverzadigingswaarde (transferrine saturatie).
Van ijzergebrek of ijzerdeficientie wordt gesproken als de serumijzerwaarden lager dan 10 μmol/l zijn, transferrine-saturatiewaarden kleiner dan 15% zijn en de ferritinewaarden onder de 10 μg/l komen.
Van te veel lichaamsijzer of ijzerstapeling is sprake wanneer de transferrine-saturatie boven de 60% komt en de ferritinewaarden ruim boven de referentiewaarde komen (premenopausale vrouwen >80 μg/l; postmenopausale vrouwen >190 μg/l; volwassen mannen >280 μg/l).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er was maar 1 antwoord. Toch een fijn en duidelijk antwoord, bedankt.