Het CDA doet zoveel mogelijk om het roken te ontmoedigen en jongeren niet te laten beginnen met roken:

"Het CDA vindt gespreide verantwoordelijk erg belangrijk: burgers kunnen niet alle
verantwoordelijkheid afschuiven op de overheid, maar hebben ook een eigen
verantwoordelijkheid. Iedereen heeft zelf die eerste sigaret opgestoken, niemand heeft hem daartoe gedwongen. De vraag is alleen in welke mate je nog kunt spreken van eigen verantwoordelijkheid als we zien hoe de tabaksindustrie mensen en vooral jongeren beïnvloedt en manipuleert om te zorgen dat ze gaan roken of niet stoppen met roken door er alles aan te doen om te laten zien dat roken sociaal geaccepteerd is en moedwillig verslavende stoffen in sigaretten stoppen. Daarom is het zeker de verantwoordelijkheid van de overheid om haar burgers tegen deze werkwijze van de tabaksindustrie te beschermen, net zoals wij voor heel veel andere zaken door de overheid worden beschermd. Dit heeft niet alleen te maken met gespreide verantwoordelijkheid maar ook met publieke gerechtigheid en solidariteit.

Om de zorg- en maatschappelijke kosten niet nog meer te laten stijgen is stoppen met roken voor het CDA het belangrijkste preventiemiddel. Gezond blijven is voor
iedereen beter en goedkoper dan genezen.

Maar de allerbelangrijkste reden om roken te ontmoedigen is toch wel om te voorkomen dat mensen een slechte kwaliteit van leven krijgen wat door niet roken had kunnen worden voorkomen. Als CDA kunnen wij daar een belangrijke bijdrage aan leveren door daadkrachtig een overheid te ondersteunen die roken ontmoedigd en zorgt voor een goede kwaliteit van leven van al haar burgers. "

https://www.cda.nl/fileadmin/Organisaties/Steenkampinstituut/Documenten/Talentacademie/Exalto_Larissa_afstudeerpaper.pdf