een vriendin van mij van 15 jaar weet niet hoe ze met krukken moet lopen en is er een bepaalde techniek voor nodig? LET OP: ze is nog maar 15.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat lijkt me geen probleem gewoon beginnen
Het is net als fietsen je moet even de feeling er voor hebben
leeftijd speelt echt geen rol als 15 jarige ben je zelf in het voordeel.
13 jaar geleden
Iemand die voor of na een behandeling/ingreep hulpmiddelen moet gebruiken krijgt daar instructie over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Krukken worden ingesteld op de totale lengte en de armlengte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lopen met krukken gaat als volgt:

•Allereerst zorgt u ervoor dat de krukken de goede lengte hebben. De steunen van de krukken, waar uw handen op rusten, dienen zich ter hoogte van uw heupen te bevinden. Als u dan de armen langs het lichaam laat hangen zullen ze op de handvaten van de krukken rusten zonder dat u daarbij uw schouders hoeft op te tillen of dat u moet bukken.
•Bij het lopen met twee krukken dient u altijd bij het lopen de krukken bij het geopereerde been te houden. U mag het geopereerde been gedeeltelijk belasten. Dus u kunt een beetje op dit been steunen.
•Mag u met één kruk lopen, dan dient u de kruk aan de niet geopereerde zijde te gebruiken, om op deze manier het geopereerde been te ontlasten.
•Als u de trap opgaat altijd eerst het niet geopereerde been op de trede zetten, daarna het geopereerde been bijzetten. U kunt gebruik maken van de trapleuning en één kruk.
•Als u de trap afgaat altijd eerst het geopereerde been een trede naar beneden zetten en dan het niet geopereerde been bijzetten. Ook hierbij kunt u steunen op één kruk en de trapleuning. N.B: is er geen trapleuning aanwezig dan gebruikt u twee krukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het uitleggen, maar beter is goede instructie.
Daarvoor maakt ze het beste een afspraak bij de fysiotherapeut.
Die leert haar alle in- en out's en dat zonder kosten voor haar 9zit meestal in verzekering.
Een verwijzing van de arts is NIET meer nodig.
Als ze het zich verkeerd aanleert, kan ze veel last krijgen (ik spreek uit ervaring)
Vandaar dat ik in dit geval liever aanraad om een professional te raadplegen dan met instructies te komen die misschien verkeerd opgevat kunnen worden.
Dus naar de fysiotherapeut.
Het zou een hoop ellende schelen als dat reeds door de arts aanbevolen werd.
Veel mensen krijgen krukken mee zonder uitgebreide instructies en oefening.
Dit is zeer belangrijk om dat WEL te doen.
Het zou de heling zeer ten goede komen.
laatst was mijn zwager op bezoek (gescheurde achillespees) en hij liep echt verkeerd.
Zijn vriend en buurman is nota bene fysiotherapeut.
Ik heb hem toen goede instructies gegeven en hij was me zuiver dankbaar.
Ik ben van mening dat deze situatie niet had mogen bestaan.
Instructie is echt nodig.
En wel door een kundig persoon als een fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan terug naar de fysiotherapeut of de medische winkel waar ze ze heeft gehuurd. Je moet goede instructie hebben, anders gebruik je ze gelijk verkeerd en dan belast je alsnog je been.

Is moeilijk om van papier te leren. Je moet het zien en je moet het ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je vriendin zich geen zorgen hoeft te maken ik ken een klein ventje van 5 jaar die loopt op krukken alsof hij nooit anders heeft gedaan. Goed oefenen dan lukt het wel