Is het waar dat een mens op het einde van een dag kleiner is (enkele centimeters) dan in het begin van een dag?

Ik heb horen zeggen dat een mens door de zwaartekracht en van heel de dag recht op te staan en rond te lopen, krimpt op een dag. 's Nachts zou hij dat klein stukje dan terug bijgroeien...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (6)

Dat is nieuw voor mij?
Maar dat kan niet kloppen anders leer je dat toch ook wel op school of elders.
Je groeit tot een bepaalde leeftijd, en dat blijf je daarna ook.
Je krimpt alleen als je ouder wordt op een bepaalde leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet zozeer dat je bijgroeit 's nachts, maar je lichaam ontspant zich door het liggen, en dat kan dus wel een cm schelen met 's avonds als al je wervels weer wat ingezakt zijn.
Als je dus gemeten moet worden en je wilt zo lang mogelijk zijn, zorg dat het 's morgens gebeurt, en liefst liggend. Wil je zo klein mogelijk zijn, blijf gewoon staan
anneliez
12 jaar geleden
Door de zwaartekracht zakt een schijf tussen je wervels in, waardoor je dus iets kleiner bent aan het einde van de dag. 'S nachts lig je horizontaal op bed en dan herstelt de schijf zich weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in bed ligt, rekt je ruggengraat een heel klein stukje uit, waardoor je dus 's ochtends een klein stukje langer bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal geen centimeterS schelen maar het kan idd een of twee centimeter schelen. Je tussenwervelschijven verliezen in de loop van de dag wat vocht en worden daardoor wat smaller en jij dus een beetje korter. In de nacht word dit vocht weer aangevuld en ben je weer een stukje langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent ‘s avonds inderdaad kleiner dan ‘s morgens.

Je tussenwervelschijven (schokdempers in je rug) bevatten vocht en dit wordt in de loop van de dag uit je wervels geperst. Hierdoor zullen de tussenwervelschijven aan hoogte verliezen en zul je ‘s avonds dus kleiner zijn. Als je veel staat/rondloopt zal dit meer zijn dan als je bijvoorbeeld veel zit of ligt.

Het hoogteverschil per tussenwervelschijf kan zo’n 10% minder zijn op het einde van de dag.
Het effect op je totale lengte kan tot enkel centimeters oplopen. (dus ‘s morgens zo’n 2 cm groter dan ‘s avonds)

Zodra je weer ligt zuigen de tussenwervelschijven zich weer vol vocht en ben je na een nacht rust weer wat langer geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
duidelijke uitleg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!