Hoe komt het dat ik savonds als ik in bed lig enorme voetkrampen krijg? En hoe kom ik er van af?

Als ik in bed lig heb ik enorme last van voetkrampen. Niet alleen in mijn tenen. Maar in mijn hele voet. Ze zeggen dan dat je je spieren moet aantrekken. Dat is wel waar. Maar als ik dat doe ben ik er eventjes vanaf maar een paar seconde later begint het weer... :(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Antwoorden (5)

Normaal gesproken bewegen de vezels in een spier nooit allemaal tegelijkertijd, maar wisselen ze elkaar af. Spierkramp in je benen, kuiten of tenen wordt veroorzaakt doordat alle vezels van een bepaalde spier opeens allemaal tegelijkertijd samentrekken.
Het optreden van kramp in je voeten kan allerlei oorzaken hebben.
Hier kun je een aantal oorzaken lezen. Zoek zelf uit wat op jouw van toepassing is.
http://www.prettyhealthy.nl/spierkramp-tips-kramp-benen-kuiten-voeten/

Het vervelende van krampen in je spieren is doorgaans dat het extra veel pijn doet als je ontspant.Toch is herhaaldelijk spannen en ontspannen van je krampende spieren een perfecte methode om je krampen te doorbreken.
Ook het warm wrijven, strekken en masseren van je spieren kan het spanningsreflex (en daarmee de spierkramp) doorbreken.

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/waardoor-kramp-voet-helpt.90558
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oma,s oplossing voor onrustige benen en spierkramen s,nachts is een blok sunlight zeep in je bed leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag oma's oplossing, het werkt natuurlijk totaal niet. Hoewel... een heel klein beetje helpt het wel, maar dat komt puur door het psychische aspect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Het gaat hier om kramp in de voet.
Dat is iets anders dan "restless legs".
Het kan komen doordat je een magnesiumtekort hebt, je kunt magnesium in tabletvorm, bij de drogisterij kopen en 1 verpakking proberen, verwacht niet na 1 of 2 tabletten al verbetering, maar na ongeveer een week moet je dan effect hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook een heleboel andere oorzaken mogelijk.
Dan ga je toch niet zo maar een pilletje slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het inderdaad ook uit je voeding halen, vooral in noten komt magnesium voor, maar ook in pindakaas, ook kun je je bloed laten controleren op de hoeveelheid magnesium, het beste is om even naar je huisarts te gaan met je klachten, maar 1 verpakking magnesium tabletten, levert echt geen schade op aan je lichaam, magnesium heeft een spierontspannend effect, wat de nachtelijke kramp kan verminderen of zelfs helemaal weghalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als het door suikertekort komt.Te weinig glucose in de spieren.
Of overbelasting.
Of het dragen van te strakke laarzen.
Of te veel sporten en te weinig eten.
Of te veel vocht verloren en niet genoeg gedronken. Allemaal dingen waar je geen magnesium voor slikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is waar, maar voor gezonde mensen, zal de magnesium die in de drogisterij verkrijgbaar is, echt geen schade aanrichten, ook niet in de gevallen die jij noemt , de bijsluiter lezen is altijd belangrijk.
ik zou niet direct zelf gaan dokteren ... maar eerst eens naar de huisarts gaan en je vitaminen en mineralen in het bloed laten controleren.
want het kan een aanwijzing zijn dat je een tekort hebt aan bijvoorbeeld magnesium en/of B12.

lees ook de site (link) er staan veel zaken waar je op moet letten in.
Zoals: hoe kan de behandeling fout gaan? (dit gebeurd helaas maar al te vaak!)

Toegevoegd na 1 minuut:
even een aanvulling: het kan natuurlijk ook een ander tekort zijn, daarom dat ik schreef: "bijvoorbeeld een magnesium- en/of B12tekort.
(en vlak achter magnesium moest natuurlijk een streepje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat goed kan helpen is zorgen voor voldoende water of thee oid drinken 's avonds, het kan simpelweg komen door een (klein) vochttekort. Dus niet te bang zijn dat je er uit moet om te plassen.... In ieder geval het proberen waard, voor mij was het de oplossing!