hoe kom je van je ballonnen angst af?

toen ik 2 was werd er een ballon bij m`n oor geknald, sindsdien word ik verschrikkelijk bang als ik een knallende ballon hoor . hoe kom ik eraf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Door samen met iemand die jij vertrouwt een zakje ballonnen op te blazen, en vervolgens gecontroleerd met een naald ze te laten knallen. De eerste doe jij zelf. De volgende doet de andere persoon, maar wel zo dat jij het ziet en weet dat het gaat gebeuren. Maar die daarna komt op het moment dat jij je hebt omgedraaid.
Amadea
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dit lijkt (alleen maar) het begin van een antwoord. Wat moet de vraagsteller doen (en wat moet de helper doen) als de vraagsteller tijdens deze oefening weer in paniek raakt en dit wil voorkomen?
Amadea
11 jaar geleden
Vraagsteller heeft het niet over paniek, maar alleen over angst. Die angst moet overwonnen worden, en dat kan slechts door confrontatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste moet hij zelf doen? Slecht advies want dan zit hij er bovenop.
De eerste moet je iemand anders laten knallen aan de andere kant van de straat! En dan wat dichterbij komen. Net zolang tot hij bij je staat. Zelf doen is veel enger en de allerlaatste stap. Verder moet de vraagsteller elke keer zijn ademhaling eerst onder controle hebben voor je begint te knallen. Ik ben het eens met Antoni dat je wel kort door te bocht gaat.
Antoni
11 jaar geleden
Naar mijn idee is voor beide benaderingen iets te zeggen. Bij angst speelt ook vaak het verliezen van controle over de situatie een rol. Waarvoor is men nu precies bang? Het knallen van de ballon (=angst voor een hard geluid) of het verliezen van controle over de situatie (=angst voor iets onverwachts)? Bij de benadering van Amadea wordt geoefend om de controle over een situatie steeds verder uit handen te geven en daar steeds meer aan te wennen. Bij de benadering van Pelle wordt geoefend om te wennen aan het geluid van een knallende ballon en te leren dat men daar niet bang voor hoeft te zijn. Wat de beste methode is, is afhankelijk van de betrokken persoon. Vantevoren moet worden bepaald waar de betrokkene precies bang voor is. Pelle, dank voor je opmerking over de ademhaling! Ik vind die opmerking een prima aanvulling op het antwoord van Amadea. Hier laat ik het bij, want ik ben geen professional op dit terrein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ademhaling is punt één bij de oplossing van dit soort problemen. Precies zoals vliegangst, angst voor spinnen, liften of kleine ruimtes. Je moet steeds een stapje verder gaan maar niet vóór je je ademhaling onder controle hebt (buikademhaling en heel langzaam). Ik snap wat je bedoelt met het overgeven van de controle maar de vraagsteller zei: ze wordt bang als ze een knallende ballon hoort en dan moet je dus beginnen met een ballon laten knallen zover mogelijk van je vandaan maar als stap 1 pas als de vraagsteller zegt dat het kan (dus als de ademhaling goed is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat durf ik niet weet jij misschien nog een tip

Andere antwoorden (1)

het hangt er allemaal vanaf . Heb je nog angsten bv., hoe erg is je angst, ga je plaatsen waar ballonnen kunnen zijn vermijden, krijg je ook angst door gewoon een ballon te zien enz...? Hoe degenen die om je heen waren destijds (toen je 2 jaar was) gereageerd hebben speelt ook een rol. Werd je getroost, zei men "wees nu eens flink zeg", negeerde men je, nam me je angst voor ballons serieus ....?
Ga eens langs bij de huisarts en vertel wat er precies aan de hand is.
Een kortstondige gedragstherapie kan je uit deze automatische reactie helpen. Maar als er meer aan de hand is, zal er wellicht een intensere behandeling nodig zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mwaohh.... misschien had je beter kunnen zeggen dat je pas naar de huisarts gaat als je niet meer normaal kunt leven met deze angst en de 'methode Amadea' hierboven OOK niet heeft gewerkt. Een huisarts ziet je aankomen zeg als je zomaar komt. Je mag echt wel even wat zelf proberen en als je gewoon kunt functioneren is er ook geen reden om meteen maar therapie te volgen (waar ze dezelfde methode als hierboven aanpassen alleen zullen ze je eerst die ademhaling leren).