Bestaan er middelen om je immuunsysteem beter te laten werken?

Als je in de winter wat zwakjes of vermoeid bent, vermindert je weerstand. Bij het minste word je dan verkouden. Is daar wat aan te doen met voedingssupplementen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

De genoemde vitamineC en zink zijn geijkte voorbeelden van supplementen om je immuunsysteem beter te laten werken. Zelf gebruik ik een multivitamine waar ook mineralen in zitten om mijn immuunsysteem te ondersteunen.

Eigenlijk kunnen supplementen kunnen niet je immuunsysteem beter laten werken. Tenzij je een tekort hebt aan een bepaald stofje... Of je afvalstoffen hebt welke bv door een klei/alg-supplement beter afgevoerd worden.
Feit is echter dat de hedendaagse mens door voeding niet de meest optimale hoeveelheid aan vitaminen en mineralen binnenkrijgt en daarom is een supplement als ondersteuning toch wel erg handig.

Voeding of supplementen alleen is niet het enige wat je kunt doen om je immuunsysteem te ondersteunen. Je noemde zelf al dat je in de winter verminderde weerstand hebt (tov de zomer). Dit komt door diverse omstandigheden en tegen sommige daarvan kun je actie ondernemen om het effect zo min mogelijk debet te laten zijn aan je weerstand.

Frisse lucht en zonlicht (daglicht) is hier een voorbeeld van. Zorg voor een dagelijkse (of meerdere keren per dag) portie frisse lucht en zonlicht door iedere dag buiten bezig te zijn. Of dit nu op de fiets naar werk/school is of een wandeling/skeeleren... Het bewegen activeert ook een goede balans voor je immuunsysteem. Win-win-win-situatie dus!

Zorg ook voor voldoende luchtverversing binnen. De isolatie van huizen/kantoren is zo goed, dat we zelf om ventilatie moeten denken. Er moet continu luchtverversing zijn, overdag en 's nachts. Daarnaast nog dagelijks luchten/spuien. (zie wikilink voor meer info hierover)

Wat óók geen middel is, maar wat wèl je weerstand ondersteunt is voldoende rust en/of slaap. Stress kan ook je weerstand (wat) naar beneden halen.

Uiteraard is een multivitamine niet een vervanger van gezond/goed eten. Ongezond voedsel haalt de weerstand omlaag of je nu wel of geen multivitamine inneemt, omdat het een groot beslag legt op je verwerkingssysteem en hierdoor minder energie voor de verwerking van potentiëel gevaarlijke virussen en bacteriën overblijft.

Met bovenstaande tips zul je naast een multivitamine met (nieuwe) gewoontes een meest optimaal immuunsysteem creëren, waarmee je de winter vol energie door zult komen!
Succes! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vitamine C nemen. Dit kan bijvoorbeeld dmv fruit of tabletten met extra veel vitamine C
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men beweert ook wel, dat vit C helemaal niet nodig is, omdat we daar met onze voeding genoeg van binnen krijgen.
Er zijn believers en non-believers.
Heb je een betrouwbare bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik heb niet een bron, maar behoort(behoorde??) tot mijn algemene kennis. Maar baadt het niet dan schaadt het niet.
extra vitamine c / groente extracten (Vers bv uit gerstegroen)
Daglicht / gezichtbruiner gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo makkelijk dan het lijkt, natuurlijk zijn er div. supplementen die invloed kunnen hebben op je weerstand.
Bekend is de vit. C, maar ook Calcium-magnesiun-zink heeft hier invloed op.
Maar ook Chlorella, dat is een gekweekte zeealg, is bij veel mensen werkzaam op hun immuunsysteem.
Op kruidengebied zijn er veel soorten die hier bij passen, zoals brandnetelthee en vele anderen.
Maar gezond leven is toch eigenlijk wel de basis.
Als we dat onvoldoende toepassen, dan helpen voedingssuplementen toch ook niet.