Kun je ook gewend raken aan bepaalde geluiden, waar je eerst niet tegen kon?

Als ik bijv. het altijd helemaal stil wil hebben als ik ga slapen en ik niet kan slapen als er wel een geluid is. Van bijv. een tikkende klok of muziek.
Als ik dan ineens elke nacht muziek aanzet, zal ik hiermee dan op den duur wel mee kunnen slapen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Absoluut kun je daar aan wennen. Vrij snel zelfs ; enkele dagen is vaak genoeg. Maar : hoe regelmatiger (en mechanischer) het geluid, hoe makkelijker dat gaat. Zo wen je aan een tikkende klok of voortdurend voorbij razende auto's makkelijker dan aan een om de zoveel tijd voorbijrijdende trein.
Ik heb in Spanje een jaar boven een discotheek (!!) gewoond, en zelfs daar kon ik na een paar weken probleemloos doorheen slapen. Met de ramen open ;)

Geluiden echter die veel stress of ongerustheid opleveren, daar wen je eigenlijk nooit aan. Een partner met slaapapnoe die onregelmatig diep snurkend zijn ademstilstand doorbreekt bijvoorbeeld, of ruziënde buren. Daar ga je in de praktijk zelfs alleen maar slechter van slapen, juist ook omdat je er op gespitst raakt.

Als het echter mogelijk is, verdient slapen in volledige stilte wel de voorkeur. Dus ALS je de tikkende klok - of de voortdurende muziek - kunt vermijden, is dat wel gezonder voor je slaap.

Goed tegen het ene geluid kunnen betekent overigens niet dat je goed tegen ALLE geluiden kunt ; het is echt het regelmatig terugkerendde geluid zelf dat went. Dus als je goed door een trein heen kan slapen, wil dat niet zeggen dat je in een vreemd huis niet wakker ligt van een heel zacht tikkende klok. Je kunt jeelf dus niet 'wennen' aan geluid in het algemeen door met muziek te gaan slapen ; hooguit wen je dan aan muziek.

En : in de praktijk is het zelfs zo, dat als je gewend bent met een bepaald geluid te slapen, je het de eerste tijd vaak ook niet zonder kunt. Zo slapen couveusekinderen de eerste tijd thuis vaak beter met een draaiende stofzuiger of naast een wasdroger beter dan in een stil kamertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan zeker!! Dat noem je habitueren.
Ik heb bijvoorbeeld een tijd naast het spoor gewoond, nu woon in een rustige woonwijk. Dat was dus even wennen. Maar het went wel!