Hoe kun je wennen aan lenzen?

Ik heb al heel lang een bril maar ik wil lenzen gaan dragen. Ik heb geprobeert maar het gaat niet zo. Hoe moet ik eraan wennen en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil echt niet meer een brilletje!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is belangrijk dat je de juiste lenzen voor je ogen hebt.

Je hebt harde en zachte. Onder de zachte heb je weer soorten, grof gezegd klassieke zachte en een nieuwe soort (onder andere van Air Optix) zachte lenzen die meer vocht en zuurstof doorlaten dan harde lenzen.

Als je de juiste lenzen hebt en de juiste maat (radius). Dan gaat het wennen beginnen.

Dag 1: 1 uur dragen
Dag 2: 2 uur dragen
Dag 3: 4 uur dragen
Dag 4: 6 uur dragen
Dag 5: 8 uur dragen

Daarna kan je ze gewoon 's ochtends in doen en 's avonds, minimaal een half uur voordat je gaat slapen je lenzen uitdoen. Dat is belangrijk voor je oog.

Een optometrist/goede opticiën kan je hier goed bij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet je lenzen goed schoon houden, en vochtig houden. Goed knipperen als je ze in hebt gedaan en er niet teveel aan denken. Het is gewoon wennen, je ogen wennen er vanzelf aan. Dat is ook zo bij mij gegaan , succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je eerst harde lenzen geprobeerd. In dat geval kan ik je aanbevelen de zachte zuurstof doorlatende lenzen te nemen. Die bevallen mij nu al meer dan twintig jaar uitstekend. Ik moet geen gehannes aan mijn ogen hebben, maar aan die lenzen was ik al heel snel gewend. Eerst een uurtje ze dragen, de volgende dag een half uur langer, en zo opbouwen. Na twee weken kan je ze vast de hele dag door dragen. Succes!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt echt aan je ogen of harde of zachte lenzen geschikt voor je zijn. Door het dragen van zachte lenzen heb ik nu (heel gevaarlijk) allemaal gesprongen adertjes in mijn oog. Gelukkig net op tijd ontdekt en overgestapt op harde lenzen, die veel beter zuurstofdoorlatend zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb jij je niet aan de voorschriften van de contactlensspecialist gehouden, want normaal gesproken krijg je geen gesprongen adertjes van het dragen van lenzen!
Ga naar een goede opticien, deze zal je helpen met uitzoeken wat de beste lenzen zijn voor je. Je kan een maand proef lenzen nemen, kan je daarna altijd nog beslissen of je ermee verder wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zoals hierboven staat: advies inwinnen bij de opticien.

Mijn tip:
Probeer eens een tijdje daglenzen. Dit zijn zachte lenzen die je een dag draagt en daarna weg gooit. Ze zijn in verhouding wat duurder dan andere zachte lenzen, maar je hebt geen gedoe met schoonhouden, ze zijn van superdun comfortabel materiaal (omdat ze maar een dag mee hoeven te gaan) en je kunt het bijvoorbeeld voor twee weken proberen zonder dat je met een dure lenzenset die niet bevalt zit opgescheept.