vis is altijd beter dan vlees ..welk vlees maakt niet uit.
vis bevat heel veel omega en is goed voor hart en bloedvaten
dus... beter vis

Toegevoegd na 2 minuten:
marion61 (5009)Maand top 10Al sinds de jaren negentig is er discussie over het gevaar van rood vlees, zoals biefstuk, karbonades en lamsbout. Van dergelijk vlees is volgens de samenstellers van het rapport steeds duidelijker geworden dat het de kans op darmkanker verhoogt, met zo’n 30 procent bij een consumptie van 100 gram per dag. Vleeswaren lijken nog schadelijker dan rood vlees. Omgerekend naar 100 gram per dag zouden ze het risico met 70 procent verhogen.

Daarom oordeelt de stichting strenger over vleeswaren dan over rood vlees. Van die laatste categorie dienen we de consumptie te beperken tot 500 gram per week; vleeswaren zouden we volledig aan de kant moeten schuiven.

Dit harde oordeel behoeft enige nuancering, meent Sandra Bausch, epidemiologe en voedingskundige bij TNO. „In de jaren tachtig vonden onderzoekers van TNO en de Universiteit Maastricht ook in Nederland een verband tussen vleeswaren en darmkanker. Dit schreven zij toe aan kankerverwekkende nitrosamines in het vlees. Sindsdien zijn deze stoffen drastisch teruggedrongen, en na verloop van tijd bleek de verhoogde kans op darmkanker vrijwel geheel verdwenen.”

Mogelijk blijft er op den duur dus ook niets over van het risico dat het Wereld Kanker Onderzoek Fonds nu meldt; het zou een soort na-ijl-effect kunnen zijn uit de periode dat er nog op grote schaal nitrosamines in de vleeswaren zaten. Maar voor hetzelfde geld blijft het risico in stand. In dat geval is er volgens Bausch des te meer onderzoek nodig. Want een permanent risico zou betekenen dat er in vleeswaren, behalve nitrosamines, misschien andere schadelijke stoffen zitten waar we nog geen weet van hebben.

Samenvatting van het rapport in het Nederlands

Bronnen:
trouw.nl/nieuws/nederland/article1501354.ece
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp die minnen niet. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook niet
ze vraagt duidelijk om de gezondheid over rood vlees
nou lijkt mij duidelijk dat dit een goed stuk is over hoe slecht rood vlees is

Andere antwoorden (6)

Vis is gezonder, maar niet iedereen lust het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best een goeie vraag, maar het lokt natuurlijk ook wel kort-door-de-bocht-antwoorden uit.
Want zo simpel is het natuurlijk niet; of pindakaas gezonder is dan jam, of een banaan gezonder is dan een appel, daar is het antwoord ook nauwelijks op te geven.

Vis is gezond (vooral vette vis) en vlees is ook gezond.
En in vis zitten schadelijke stoffen (door de vervuiling van de zee) en in vlees zitten schadelijke stoffen (o.a. door het gemanipuleerde voer). Vis en vlees zijn dus ook ongezond.

Je komt er dus niet door snel even vast te stellen wat gezonder (of schadelijker) is, maar je zult de balans op moeten maken en de voor- en nadelen moeten afwegen.
Vooral als je vlees en vis varieert en de hoeveelheden niet overdrijft, dan is er niks aan de hand, en is het niet zo belangrijk meer wat gezonder is. Er zijn nauwelijks echt schadelijke producten te koop. Ze worden alleen maar ongezond als je er te veel van eet.

Er wordt ontzaglijk veel onzin verkocht over of iets gezond is of niet. Zo vindt bijna iedereen dat patat, een big-mac, en een pizza ongezond zouden zijn, maar het is lariekoek. Als je één patatje per week eet, is dat gewoon zeer gezond. En als je iedere dag bij de McDonalds staat is dat zeer ongezond. Mijn tip: eet zo gevarieerd mogelijk, en (bijna) alles is gezond. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dikke plus voor de brede blik die leidt tot zoveel realisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij geen min, maar ik vind dit een vreselijk slecht antwoord! Er valt best een antwoord op te geven of een banaan gezonder is dan een appel. En over welke vis heb je het eigenlijk? Veel van de vis die je in de supermarkt koopt is gekweekte vis. Met de voordelen maar vooral ook de nadelen daarvan. Een pizza zit doorgaans vol met slechte vetten! Eén keer per week patat eten is gezond???
Tjsa, als je de patat zelf maakt en bakt kun je een klein beetje in die richting komen, maar wat je bij de snackbar haalt is rotzooi! Lekker misschien wel, maar toch echt troep. Er zijn nauwelijks echt schadelijke producten te koop??
Van welke planeet kom jij ??? Breng jij je goeie geld maar lekker naar de supermarkt en kom thuis met een zak vergif! En vraag je dan eens af waarom bijna de halve Nederlandse bevolking met kanker te maken krijgt.
De exacte cijfers kun je makkelijk via Google achterhalen. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij dus wel een min.
De argumenten zijn prima door conan gegeven en hoef ik hier niet te herhalen.
Afwisseling is altijd het beste.
En met wat kunstgrepen kun je zonder beide - maar dan moet je je wel verdiepen in voedingswaarden en in de effecten van combinaties van bepaalde voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vetten in vis zijn gezonder dan de vetten in vlees, tenminste, als je vette vis neemt. Daar zit een hoger gehalte onverzadigde vetzuren in en die zijn gezonder dan verzadigde.

Verder ben ik geneigd om te zeggen dat vlees gezonder is, omdat de vleesproductie onder zeer strenge eisen valt.
Voor degenen die al met minnen willen gaan strooien : Ik heb jarenlang als voorlichter bij een voederfabriek gewerkt en weet precies hoe het er aan toegaat.
Er zitten geen hormonen in het voer, de dieren krijgen geen hormonen, er zitten geen antibiotica in het voer, de dieren krijgen het alleen als het echt nodig is (net als mensen), het voer is helemaal niet gemanipuleerd. Het voer bestaat uit granen, tapioca, citruspulp, bietenpulp, melasse etc. Daar worden korreltjes van geperst en dat is het. Niets van toevoegingen van welke aard dan ook.
Van vis moet je maar afwachten wat ze binnen hebben gekregen en waar ze gezwommen hebben.
Zo'n 30 jaar geleden kon je een zeepaling zo inzetten als kwikthermometer door de enorme hoeveelheden kwik die zij opsloegen in hun lichaamsvet. Dat kwik was afkomstig van DDT, een landbouwbestrijdingsmiddel wat destijds veel werd gebruikt.
Dat kwik is natuurlijk nog steeds aanwezig in de zeeen, dus zal het ook in geringe mate in vis voorkomen.

Ik zou dus voor vlees kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koole: Indien het werkelijk is zoals je schrijft, zou ik persoonlijk dan liever dat veevoer eten dan de rotzooi die Unilever voor mensen op de markt zet. Kwik is een heel gevaarlijk goedje voor mensen, maar indien het in vis aanwezig is, is dat doorgaans in zo lage concentratie, dat de voordelen van de vis er ruimschoots tegenop wegen. Interessant antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kwik mag dan wel weinig zijn, maar wij slaan het in onze lever op en daar blijft het de rest van ons leven zitten. Het werkt dus cumulatief.
Wat unilever ons voorzet is ook inderdaad geen vlees maar zoute rooie ondefinieerbare troep :) Persoonlijk heb ik altijd vlees van koeien van stichting natuurmonumenten, dus ik heb helemaal mazzel wat dat betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik koop mijn vlees bij een biologische boer, waarin ik veel meer vertrouwen heb, dan in de supermarkt. Het is nauwelijks duurder en smaakt prima! En ik kan met eigen ogen zien dat de dieren er een goed leven hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed zo !
Al die kletsverhalen over hormonen en antibiotica zijn misselijkmakend en slaan nergens op.
Als ik hier een plus kon geven, kreeg je'm.
Je eigen gezondheid of de gezondheid van ons aller leefomgeving.
Ik ben absoluut geen milieu-freak, maar dit is iets waar ik wel rekening mee hou.

Regelmatig vis en schaal- en schelpdieren eten is goed voor onze gezondheid. Maar visvangst en -kweek schaden de natuur en het milieu. Sommige vissoorten dreigen uit te sterven door overbevissing en bijvangst. U kunt dit helpen voorkomen door te kiezen voor duurzaam gevangen of gekweekte vis - en voor vis van het seizoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momopoyolo: Kijk wel uit met garnalen!
Veel mensen zijn allergisch voor de conserveringsmiddelen die hier vaak in zitten!
Niet voor de gezondheid van die vis, helaas...