Wat zijn de gevolgen van tandenknarsen( zie omschrijving)?

Ik knars al meer dan 2 jaar op mijn tanden. Ik heb daar 2 bitjes voor, een harde en een zachte. Alleen de harde is te klein en alleen de zachte, die snel slijt, is nog heel. Alleen ik denk dat ik het nog steeds in mijn slaap doe. Daardoor ben ik bang dat ik misschien op vroege leeftijd een kunstgebit moet, want vooral mijn voortanden zijn erg kort geworden, zelfs bijna dezelfde lengte als de tanden ernaast. Ik heb het gevoel alsof ze steeds korter worden en dan heb ik helemaal geen voortanden meer over.
Ook draag ik het bitje al een lange tijd meer, want ik krijg er andere problemen van en het hoefde niet meer van de tandarts. Dus wat zijn de gevolgen als het nog een tijdje zo doorgaat, kan ik dan mijn voortanden kwijt raken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Gevolgen van bruxisme (tandenknarsen):

"Bruxisme kan een aantal nadelige gevolgen hebben voor het gebit.

Er kan abnormale slijtage optreden een de tanden en kiezen, zelfs zodanig dat de voortanden zelfs niet of nauwelijks meer zichtbaar zijn bij het lachen.

De kauwspieren kunnen door het "trainings effect" dat ontstaat door het herhaald aanspannen van deze spieren, dikker worden ter plaatse van de kaakhoek. Dit kan voor sommige mensen een esthetisch probleem vormen.

Ook kan er uitgebreidere schade ontstaan aan de kiezen en tanden: stukken tandglazuur en/of vulling kunnen afbreken, door de herhaalde overbelasting. In uitzonderingsgevallen kunnen "gezonde" kiezen zelfs doormidden breken of barsten, met meer of minder ernstige pijnklachten als gevolg.

Ook kan er spierpijn optreden in de kauwspieren en kunnen er kaakgewrichtsproblemen ontstaan, alhoewel de laatste tijd steeds duidelijker wordt dat hier geen direct verband bestaat. "

En nu de behandeling...

"De behandeling van de nadelige gevolgen van bruxisme.
Allereerst dient bruxisme in een zo vroeg mogelijk stadium te worden behandeld, om schade aan het gebit zoveel mogelijk te voorkomen. De behandeling zal dan ook altijd aanvangen met de bovengenoemde behandelmogelijkheden.
Vervolgens kan de tandarts met een scala aan mogelijkheden veel doen om uw gebit weer op een stabiele wijze te herstellen. Het gebruik van witte vulmaterialen staat hierbij voorop, omdat dit relatief eenvoudig en zonder al teveel schade is aan te brengen. Zo kunnen voortanden bv. weer hun normale uiterlijk krijgen. Is de situatie gedurende wat langere tijd stabiel gebleven, dan komt duurzaam herstel door middel van kronen ter sprake. Orthodontie (een beugel) kan eveneens in specifieke gevallen soelaas bieden, dit evt. in combinatie met het "witte" vulmateriaal.

Raadpleeg altijd uw tandarts, die u kan adviseren, helpen en eventueel doorverwijzen naar therapeuten die gespecialiseerd zijn in deze problematiek! "

Tip: raadpleeg de bronsite.