Kan een 'ongezonde' mond er voor zorgen dat de infectiedruk in de rest van je lichaam groter wordt?

Ik heb last van een ongezond gebit, er staat vanalles op instorten onder mijn bijna antieke kroon- en brugwerk wat niet per direct kan worden gerepareerd. Kan dit (tandbederf) tot gevolg hebben dat de infectiedruk in de rest van mijn lichaam groter wordt? Ik heb momenteel aan de lopende band keelontsteking. Mijn gezond boerenverstand zegt dat dit wel eens samenhang zou kunnen hebben, maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/78513-slecht-verzorgd-gebit-meer-kans-op-hart-en-vaatziekten.html

Het beste antwoord

Jazeker!
Op dit moment heb ik onderstaande voor je gevonden; ik zal nog verder zoeken of ik meer wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken kan vinden

"Wie de pijn verbijt en geen professionele hulp zoekt, kan nog zwaarder in de problemen komen. De infectie kan zich immers verder verspreiden in het lichaam. Meer en meer onderzoeken tonen verbanden aan tussen bacteriën in de mond en problemen met de algemene gezondheidstoestand. Dat is niet zo verbazend, de mondholte vormt immers de verbinding tussen de kiemen in voeding en lucht, en de slokdarm en de luchtwegen. De bacteriën hebben via de tanden makkelijk toegang tot het spijsverteringsstelsel - waar ze onheil kunnen stichten in maag en darmen - en de luchtwegen - waar ze migraine, oor- en neusholteontstekingen kunnen veroorzaken. Nog gevaarlijker is het als de ziektekiemen doordringen tot de bloedsomloop. Waar ook de afweersystemen falen, kunnen ze dan toeslaan: beschadigde hartkleppen bijvoorbeeld zijn een makkelijke prooi."
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-2059-Klein-abces-grote-gevolgen.html

Toegevoegd na 5 minuten:
Er worden helaas geen bronnen genoemd, maar ook hier wordt jouw vraag bevestigd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/gebit/slecht-slecht-gebit-algehele-gezondheid.293344

Toegevoegd na 11 minuten:
Meer info:
http://www.fonteine.com/tandvlees_hart.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt akelig. Ik loop al m'n hele leven de deur plat bij de tandarts, maar heb 'aangeboren slecht speeksel' waardoor de hele handel steeds verder wegrot. Ik denk dat ik het hele zootje maar laat trekken, ben er eigenlijk wel klaar mee om me bij elk snoepje schuldig te voelen en elke maand bij de tandarts te zitten.

Andere antwoorden (2)

Ik ben meer van de katten, en ik weet dat een goed gebit bij de kat van belang is voor de algemene gezondheid. Bij een ontsteking in de mondholte kunnen de bacteriën in de bloedbaan komen, en voor nier- en hartproblemen zorgen.
Het lijkt me logisch dat dit ook bij mensen zo werkt.
hou je gebit en tandvlees dus op orde, en gebruik antibiotica bij activiteiten/behandelingen in de mondholte als je daar ontstekingen hebt.
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Klopt, wat je schrijft geldt ook voor mensen.
Ja, infecties in de mond geven kans op ontstekingen in het lichaam met ook nog eens kans op op schade aan de hartkleppen. Voor de algemene gezondheidstoestand is een slecht gebit ronduit gevaarlijk.
Het minste wat je kunt doen is naar de mondhygiënist gaan en het gebit laten reinigen. Dat zou al veel schelen. Beter nog natuurlijk, is toch maar naar de tandarts gaan en het gebit laten saneren. Het is natuurlijk ook mogelijk alle gebitselementen te laten trekken en implantaten te nemen. Bij een geheel lege mond is dat kosteloos. Het is een heel project maar je gezondheid staat op het spel.