Hoe kan ik het beste weer aan een opleiding beginnen?

Ik ben nu 23, en ik wil graag weer aan school beginnen.
Ik heb m'n VMBO niveau 4 diploma gehaald, en hierna heb ik geprobeerd om een HAVO diploma te halen, maar ben door sociale problemen gestopt.
Daarna ben ik begonnen aan een MBO opleiding, maar deze ook nooit afgemaakt door een combinatie van sociale angsten en omdat ik er te laat achter kwam dat de opleiding niks voor mij was.
Uit angst dat dit weer zou gebeuren heb ik me nooit meer ingeschreven voor iets.
Nu ben ik (heel wat) ouder, en ik wil toch graag een HBO diploma.
HBO omdat dit meer mogelijkheden biedt dan MBO.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik het beste weer beginnen met een nieuwe opleiding?
Ik ben al jaren niet meer naar school geweest, dus ik ben een beetje onzeker over het feit of ik nog wel genoeg weet, etc.
Ik wil door middel van de 21+ toets inschrijven, maar weet niet of dit wel het beste voor me is.
Het ziet er erg ingewikkeld uit, dus ik vroeg me af of er een plek is waar ik meer informatie kan vinden hierover.
Ook zat ik te denken aan iets zoals LOI, maar ik weet niet of dit een goed idee is aangezien een normale opleiding meer het "schoolgevoel" geeft.
Als opsomming, wat raden jullie aan, en hebben jullie ervaring met iets dergelijks of de 21+ toets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb vorig jaar de 21+ gedaan...helaas gezakt had 1 puntje te kort. Moest een aantal IQ vragen doen, kon daar max 13 punten voor halen, moest er 9 halen, en haalde er 12. En toen....
Begrijpend lezen. Ik lees heel erg veel, maar toen moest ik deze k*t tekst lezen:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Sport/archief/article/detail/650071/2005/10/29/Voetbal-is-geen-kunst.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck En daar vragen over beantwoorden. Vragen als:
1. Welke vraag beantwoord de schrijver van de tekst?
Nou ik heb echt geen idee.
Daar ben ik op gezakt. En ik kreeg nog een rare IQ vraag, waar ik tot op de dag van vandaag het antwoord niet van weet. Kees weegt 100 kilo
Jan weegt maximaal de helft van kees.
Hoeveel weegt Jan? A. 75 kilo
B. 125 Kilo
C. 150 kilo Laat het me weten als je het antwoord weet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
PS Ik HAAT voetbal, die tekst kon me echt niet boeien. Ik had liever een tekst gehad over de politiek :-(

Antwoorden (2)

Ik herken jou verhaal!
Zelf heb ik toen de 21+ toets gedaan. Uit deze toets blijkt echt wel of je capabel genoeg bent om het aan te kunnen.
Voor een loi opleiding of iets dergelijks moet je wel een goeie dosis discipline hebben ;)

Succes in ieder geval!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn op ROC's ook vaak speciaal voor volwassenen MBO-opleidingen. Je komt dan met meer mensen van boven de 21 in de klas, met vaak veel stage en dus praktijk. Voor die stages krijg je meestal een vergoeding. De opleidingen zelf duren meestal korter dan de "gewone" opleiding voor leerlingen die net van het VMBO afkomen.
Omdat je na het VMBO eigenlijk inderdaad al jaren niet meer naar school bent geweest is een MBO misschien in eerste instantie beter voor jou. Als je dan het MBOdiploma hebt kun je doorstromen naar het HBO. Je hebt dan meer zelfvertrouwen, en bent weer gewend aan school en leren.
Kijk maar eens op de sites van ROC's in je omgeving en zoek die 21+ MBOopleidingen maar op. Hopelijk zit er iets voor je bij!
Veel succes en vooral plezier!