Hallo, Ik wilde vragen of er zoiets bestaat als inwendige flatulentie ?

Dus een wind inwendig in een plooi van je darmen omhoog voelen vliegen. Je voelt dan een kleine bobbel die eventjes omhoog komt. Het is dan dat er gas ophoopt en dan weg vloeit, de vraag is vloeit dit door de anus naar buiten of niet ? Vergelijkbaar met een expansievat waarin druk ophoopt en dan weg wordt gelaten. Soms voel ik gas bewegen maar weet dan niet zeker of het een wind was die eruit kwam. Soms voel ik ook een soort van kleine bobbel die zachtjes ploft, is dit ook inwendig of komt het naar buiten ? Gr

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! Waarschijnlijk is dit een wind, maar waar ie nou naar buiten komt.. ik weet het ook niet!

Antwoorden (3)

Naast lucht zit er ook ontlasting in je darmen. Die bobbel die jij voelt is lucht die langs de ontlasting ontsnapt. Dat is dus inwendig. Soms voel je winden naar buiten maar vaak ook niet . Niet alle lucht die je lichaam verlaat hoor of voel je omdat het vaak heel geleidelijk aan gebeurt. Maar, inwendige flatulentie bestaat dus wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast22050;

Wat jij voelt is het beginproces van flatulentie, oftewel winderigheid. Je voelt de gevormde gassen door je darmen heen bewegen en vroeg of laat zullen die een weg naar buiten zoeken, is het niet als wind, dan wel via je mond. Een boer is immers een scheet die de weg naar je reet niet weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe verlaten alle gassen die zich na de maag vormen het lichaam via de anus. Anders is er iets mis met je gezondheid. Soms lijkt het of darmgassen naar boven komen maar dat is logisch omdat het darmkanaal een kluwen is waar grofweg de helft eerst van naar boven loopt om vervolgens af te dalen richting anus. Het is mogelijk dat een deel van die gassen geresorbeerd wordt door de darmen, zodat je ze later niet meer tegenkomt, op weg naar buiten. Met name de vertering van koolhydraten en zwavelhoudend voedsel zoals uien veroorzaakt gas, dat zijn eigen weg gaat, langs de vaste darminhoud. Dat veroorzaakt die geluiden.

Toegevoegd na 10 uur:
Hoewel de bedoeling misschien wel duidelijk was, de dunne darm loopt in een aantal kronkels een aantal keren van boven naar beneden en andersom, waardoor die gassen dezelfde weg af moeten leggen. De dikke darm bestaat uit een opstijgend, een verticaal en een afdalend deel.

Toegevoegd na 11 uur:
Verticaal moet horizontaal zijn (ik ben wel lekker bezig...)