zouden sociale vaardigheden je intelligentie op een positieve manier kunnen beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Mijn intelligentie heeft mijn sociale vaardigheden positief beinvloed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jouw definitie van "intelligentie" in dit geval, Adrichem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
creativiteit en wijsheid

Het beste antwoord

Sociale vaardigheden brengt je in contact met zoveel mensen waarmee je informatie uitwisselt die jou tot groei en ontwikkeling kunnen prikkelen, zowel in kennis intelligentie als emotionele intelligentie. Hersenen die geprikkeld worden met nieuwe informatie, reageren daarop en doet wat met alle nieuwe info. Het breidt de mogelijkheden uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jezeker! Denk maar eens hoe een sociaal vaardig iemand zich overal binnen praat en zo te maken krijgt met allerlei verschillende situaties en bijeenkomsten waar tonnen aan info ter sprake komen. Moet hij natuurlijk wel al beschikken over enige kennis en interesse.
Alle nieuwe onfo die hij op doet opent weer nieuwe deuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met intelligentie werd van oudscher bedoeld: je intelligentie quotiënt, dus je IQ. Dat is een getal gebaseerd op de mate waarin je in staat bent kennis te verwerven. Je sociale vaardigheden staan hier vrijwel los van.

In de praktijk bleek dat intelligente mensen (dus met een hoog IQ) soms helemaal niet succesvol waren in het leven. En andersom, mensen met een laag IQ bleken soms zeer succesvol te zijn. Er is toen meer aandacht gekomen voor de 'zachte' kant van intelligentie, namelijk je Emotionele intelligentie, of EQ.

Of je succesvol bent hangt dus af van de combinatie van je IQ en je EQ. Kort gezegd: van je intelligentie en de manier waarop je die kunt inzetten.

Sociale vaardigheden maken je dus niet intelligenter, maar wel efficiënter. Je sociale vaardigheden stellen je in staat om je intelligentie optimaal in te zetten en jezelf te profileren.

Toegevoegd na 49 minuten:
In berband met de discussie bij een ander antwoord. De definitie van intelligentie is: "eigenschap dat je moeilijke dingen gauw begrijpt" (zie bron 3)

Door te leren wordt je dus niet intelligenter, maar heb je wel meer parate kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
fantastisch antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een lang antwoord met veel kloppende info, maar een duidelijk antwoord op de vraag vind ik t niet.
Ow, en voor t geval de ---- brigade hier ook weer los gaat, it wasnt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat gek, ik heb door nog wat samen te vatten juist geprobeerd alsnog duidelijk te zijn. veel is onderbouwing, maar de essentie is: "Sociale vaardigheden maken je dus niet intelligenter, maar wel efficiënter. Je sociale vaardigheden stellen je in staat om je intelligentie optimaal in te zetten en jezelf te profileren."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nów you're talking alknobe! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord + Sociale vaardigheden zullen inderdaad op IQ geen invloed hebben (maar wat heeft dat wel).
Maar wel op (het verwerven van) je kennis op allerlei gebied. Zoals in andere antwoorden al is aangegeven leer je van andere mensen.
En daarnaast helpt spreken over iets op zich ook om iets beter te onthouden.
Jazeker, Het eerste dat in mij opkomt is: Als je goed kunt omgaan met anderen kun je veel leren van die mensen. Als je niet goed met iemand omgaat word je meer op afstand gehouden. je leert veel van het leven via een lijdensweg en meer gevoelsmatig. Ga je goed met elkaar om en is er een klik, dan wissel je informatie uit over jullie gezamenlijke interesses, dus het draagt zeker bij aan je intelligentie op die manier.

Bovendien wordt je uitermate intelligent in het met mensen omgaan op zich... je realiseert je van "Goh als ik zo doe reageert iemand zo, en als ik zo doe, zo"> daar leer je van en dat kun je weer toepassen bij anderen waarbij e weer nieuwe dingen tegenkomt.

Zo je dus al niet intelligent wordt van gezamenlijke interessen en andere interacties tussen twee mensen, leer je dus zeker op zich al van hoe je steeds beter met mensen om gaat, en das een heel belangrijk soort intelligentie, daar kan geen papiertje tegenop!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ik denk zelf (maar het staat je natuurlijk vrij dat anders te zien) dat je hier de term intelligentie wel HEEL vrij uitgelegt. Wat jij omschrijft zijn volgens mij meer VAARDIGHEDEN, die er inderdaad wel bij varen als je goede sociale vaardigheden hebt. Het wil echter niet zeggen dat bijv je IQ echt hoger wordt.
Alknobe noemt dat wel heel mooi: efficienter worden (dan kun je dus meer/sneller zonder dat je perse intelligenter moet zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in omgang met elkaar leer je niet alleen maar werken aan je Eq. je leert wel degelijk kennis ook van elkaar. ik tenminste wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@forallweknow: je doet hierdoor wel kennis op, maar je wordt er niet intelligenter van