Hoe stop je met jezelf te vergelijken met anderen, jezelf te beoordelen op basis van wat anderen presteren?

Het heeft niets te maken met een laag zelfbeeld, maar met de neiging om met anderen te concurreren en diép teleurgesteld te zijn bij "verlies" (en gewend te zijn meestal op de 1ste plaats te staan).

Weet jij het antwoord?

/2500

Inderdaad niet een te laag zelfbeeld maar een flinke dosis perfectionisme lijkt mij hier de moorzaak van. Jij wilt alles beter doen en dat lukt vaak en als het niet lukt ben je teleurgesteld. Waarom? Omdat je dat als falen voelt. Maar nu de oplossing, soms helpt het om iets nieuws te gaan leren, bv een muziek instrument spelen of sporten, dan leer je dat jij ook fouten maakt en er anderen zijn die het allemaal véél beter kunnen. Leet accepteren dat je niet volmaakt bent, dat is niemand. succes.

Gewoon niet meer doen. Je kan niet overal altijd de beste in zijn. En als iemand anders ergens beter in presteert, wil dat nog niet zeggen dat die persoon dan ook meer waard is dan jij.

Grappig dat je zegt dat het niks met laag zelfbeeld heeft te maken. Concurreren met anderen om zelf de beste te zijn in wat dan ook met daarbij teleurstelling als dat niet lukt. Heeft naar mijn idee wel degelijk te maken met een negatief zelfbeeld onder een laag Angst. Waarom mag je niet verliezen? En wat zegt dat over jou? Heel menselijk alleen je hebt zelf denk ik wel gemerkt dat het niet werkt. Ik heb zelf veel gehad aan de boeken van Eckhart Tolle

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100