Wat is de prikpil?

Nu heb ik ook gehoord dat de prikpil een voorbehoedsmiddel is maar hoe werkt dat? Is het betrouwbaar? Wat zijn de nadelen? Op forums las ik vaak dat je er veel van aankomt en dat het geen succes is. Biedt hij direct bescherming? Voor welke leeftijd is hij geschikt? Kortom alles over de prikpil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

De prikpil is geen pil, maar een hormooninjectie die de vrouw om de 10 tot 12 weken moet halen. De merknaam is Depo-Provera 150.
· Het is een onzichtbare vorm van anticonceptie en werkt net als de pil: het houdt de eisprong tegen, verandert de baarmoederwand zodat een bevrucht eitje zich niet kan nestelen en maakt de baarmoedermond ondoordringbaarder voor zaadcellen.
· De injectie krijg je meestal in de bilspier. Doorgaans gebeurt dit op de eerste dag van je menstruatie. Het werkt dan direct. Krijg je de injectie na de vijfde dag van je menstruatie, dan ben je niet meteen tegen zwangerschap beschermd en moet je de eerste 14 dagen een aanvullend voorbehoedsmiddel gebruiken (bijvoorbeeld condooms).
· Na de prikpil kan het een tijd (soms zelfs meer dan een jaar) duren voor je normale cyclus weer op gang komt. Als je op korte termijn na het beëindigen van de anticonceptie zwanger wilt worden kun je beter voor een ander middel kiezen. Bij borstvoeding is het raadzaam niet eerder te beginnen dan 6 weken na de bevalling.
· De prikpil wordt afgeraden bij (een vermoeden van) kwaadaardige aandoeningen van de borsten of geslachtsdelen; onregelmatige vaginale bloedingen; aderontsteking of bij een geschiedenis van trombose/longembolie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Typ ook eens prikpil in in het zoekvenster.
12 jaar geleden
De prikpil heet Depo-provera. Het het is een hormoon die iedere 3 maanden worden ingespoten. Als dit op de juiste manier en op het juiste moment wordt gebruikt is deze meteen betrouwbaar. Vaak wordt dit door de huisarts of dokterassistente gedaan.

Dat is dan gelijk weer een nadeel. Je moet er elke 3 maanden voor naar de huisarts, en je krijgt elke 3 maanden een prik.

De kans op dik worden is bij de depo-provera minder groot (maar kan wel) als bij veel orale anticonceptiemiddelen omdat de depo-provera geen oestrogeen bevat. Oestrogeen zorgt er voor dat vrouwen wat vocht kunnen gaan vast houden.

Een voordeel van de prikpil is dat je er maar elke 3 maanden aan hoeft te denken.

Ander nadeel is dat na het stoppen van de prikpil (bijvoorbeeld om zwanger te raken) het even kan duren voordat de menstruatie weer op gang komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook niet gezegd dat het niet kon. Helaas komt het bij sommige vrouwen wel voor. Dat dit bij u is gebeurt vind ik ook heel vervelend. Ik wens u in ieder geval veel succes met het kwijtraken van de kilo's!
de prikpil geven ze niet snel meer omdat het verband met borstkanker heel groot is, ben toevallig vorige week voor de prikpil bij de dr geweest en ik kreeg hem om die reden niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prikpil is een injectie die u iedere 12 weken krijgt. De injectie wordt gegeven in een spier, meestal in de bil of het bovenbeen.De prikpil bevat een progestageen, dit is een vrouwelijk hormoon.

Door toediening van het progestageen hebt u geen eisprong, wordt de baarmoederwand minder geschikt gemaakt voor innesteling van een bevruchte eicel en wordt het slijm rond de ingang van de baarmoedermond minder doorgankelijk voor spermacellen.

Betrouwbaarheid
Bij het juiste gebruik van de prikpil is de kans op zwangerschap 0,3% per jaar. Anders gezegd: van de 1000 vrouwen die 1 jaar de prikpil gebruiken, zullen er 3 zwanger en 997 niet zwanger worden. In werkelijkheid is de kans op zwangerschap groter, wanneer u bijvoorbeeld langer dan twaalf weken wacht met de volgende injectie.

Gebruiksgemak
Voor het eerste recept moet u naar de huisarts. Daarna kunt u deze voortaan rechtstreeks via de apotheek krijgen.