veel te weinig leukocyten in het bloed, wat kan dit betekenen?

Mn schoonpa vandaag met spoed opgenomen. Is al 3 weken behoorlijk ziek en heeft een leukemieverleden.
Kregen net te horen dat zijn leukocyten slechts 0.8 zijn, dat is zeer weinig.
Nu weet ik dat om de witte bloedcellen gaat, maar heb eigenlijk weinig kennis over de functie van leukocyten.
We zijn erg bang dat de leukemie terugkomt, hij krijgt nog een beenmerkpunctie om dat te controleren.

Wat doen leukocyten en wat betekend het dat ze zo laag zijn? En in hoeverre hebben leukocyten met leukemie van doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
33K

Het beste antwoord

Leukocyten zijn de zogenaamde "witte bloedcellen". Die verschillende functies uitvoeren door het hele lichaam. De voornaamste functie van een leukocyt is dat als een soort leger optreden tegen alles wat vreemd is. Dat word dan vernietingd. Als je te weinig leukocyten hebt, en 0,8 is idd veel te weining dan ben je vatbaarder voor infecties e.d.

Bij zulke lage waardes spreek je van agranulocytose. Dat kan verschillende oorzaken. Maar gezien het verleden is de kans zeker aanwezig dat de leukemie terug is. Alleen is dit geval word nu de aanmaak verstoort doordat er (bijna) geen leukocyten meer gemaakt worden.
Met de beenmergpunctie kunnen de artsen zien of de aanmaak idd verstoort is of niet. En ook de enrst hiervan.
Afhankelijk van de uitslag van de beenmergpunctie zal er eventueel een beenmergtransplantie kunnen volgen. Hiervoor is het mogelijk dat als iemand van de familie matcht dat die donor kan zijn voor je schoonvader. Maar dat soort dingen kun je beter met de hematoloog bespreken.
Hematoloog = Arts gespecialiseerd in bloedziekten.

Dus voorlopig is het helaas even afwachten wat de uitslag van de beenmergpunctie is. En dat kan best pas een aantal dagen na de punctie komen. En tot die tijd is het zaak er zoveel mogelijk voor te zorgen dat hij niet ziek word. Dus goed je handen wassen als je op bezoek komt. Eventueel een mondkapje dragen als je verkouden bent. Zo weet je zeker dat je hem niet per ongeluk kan besmetten.

Veel suc-6 en sterke.

Welk ziekenhuis ligt hij eigenlijk??
Gewoon nieuwsgierig, ik ken namelijk nogal veel hematologen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanx! Gisteren heeft hij een beenmergpunctie gehad, hij is nog steeds erg ziek en moet voorlopig blijven. Nu 5 dagen wachten op de uitslag.
Hij ligt overigens in Flevoziekenhuis Almere. Hij is altijd behandeld in AMC en zal daar waarschijnlijk ook weer heengaan voor een behandeling na de uitslag.
De artsen hebben nu 2 opties gegeven: óf het beenmerg functioneert niet meer voldoende om witte cellen aan te maken, óf de leukemie is terug... allebei niet zo rooskleurig dus. Maar bij leukemie gaan de bloedplaatjes er ook vrij snel aan, en dat is gelukkig nog niet het geval... we blijven dus nog hoop houden.

Andere antwoorden (4)

Leukocyten zijn witte bloedlichaampjes en die zorgen voor de weerstand, dus als die er minder zijn is de weerstand niet wat die zijn moet... En is de kans op ontsteking en verslechterde afweer...
Leukemie is een kanker van die witte bloedlichaampjes... Die worden gemaakt in het rode beenmerg en daar zit dan een storing... Zodoende neemt het aantal af...

Leukocyten zijn fagocyten, dwz die eten indringers op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste Aristocat, je kent de schoonvader in kwestie niet en hebt hem niet gezien voor een consult, dus kun je moeilijk zeggen dat bovenstaande het juiste antwoord is. Dan Xinix, je schrijft:
Leukocyten zijn witte bloedlichaampjes en die zorgen voor de weerstand, dus als die er minder zijn is de weerstand niet wat die zijn moet… Tot op zekere hoogte klopt dat. Dan schrijf je:
En is de kans op ontsteking en verslechterde afweer… Dit is onwaar, want er is geen kans op verslechterde afweer, er is een verslechterde afweer. Overigens is er ook geen of weinig kans op een ontsteking, want een ontsteking is het juist als de witte bloedlichaampjes (lees leukocyten) hun werk doen. Je bedoelt waarschijnlijk een infectie in plaats van een ontsteking en ja, daarop wordt de kans vergroot bij een te lage hoeveelheid leukocyten. Dan schrijf je:
Leukemie is een kanker van die witte bloedlichaampjes… Die worden gemaakt in het rode beenmerg en daar zit dan een storing… Zodoende neemt het aantal af… Terwijl nu juist alle varianten van leukemie een ding gemeen hebben en dat is een overproductie van lymfocyten. Dat is dus niet hetzelfde als een afname in aantal, sterker nog dat is het tegenovergestelde. Tot slot schrijf je:
Leukocyten zijn fagocyten, dwz die eten indringers op… Ook dat klopt niet. Alle fagocyten zijn leukocyten (witte bloedcellen), maar alle leukocyten zijn in de verste verte geen fagocyten, er zijn namelijk een aantal andere types witte bloedcellen. Het lijkt me dus duidelijk dat je een min krijgt deze keer Xinix.
Witte bloedcellen = leukocyten van het oudgrieks witte cel

Functie van witte bloedcellen:
Witte bloedcellen beschermen ons tegen allerlei infecties. Zij sporen binnengedrongen ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen, op en vernietigen deze. Ook helpen zij bij wondgenezing, omdat ze beschadigde en afgestorven weefselcellen opruimen.

Tekort aan witte bloedcellen:
Bij een tekort aan witte bloedcellen ontstaat een groter risico op infecties. Deze zullen zich vaak het eerst voordoen in de mond, in de keel, in de huid en rond de anus. Infecties kunnen gepaard gaan met koorts.

Bij leukemie is er sprake van een ongecontroleerde deling van bepaalde witte bloedcellen. De oorzaak hiervan is een reeks veranderingen in het erfelijk materiaal (DNA) van de beenmergcellen, waardoor deze afwijkende bloedcellen gaan produceren. Die kwaadaardige beenmergcellen reageren bovendien niet meer op signalen om de aanmaak te remmen als er voldoende cellen zijn geproduceerd. Er komen dus niet alleen afwijkende, maar ook veel te veel cellen in de bloedbaan. Door de woekering van die abnormale cellen komt de productie van de normale bloedcellen in het gedrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vele soorten leucocyten hebben verschillende functies,
sommigen vreten verkeerde cellen (bacterien) op, andere zetten het imuumsysteem aan tot het maken van antistoffen en zo zijn er nog veel meer witte bloedcellen die wel allemaal een ding gemeen hebben, ze vormen het verdedigingsmechanisme van je lichaam.
Bij leukemie zijn er te weinig witte bloedcellen en is je imuumsysteem gecompromitteerd.(verzwakt)
Nog erger wordt het als deze cellen zich tegen je keren,
wat dan bloedkanker is en je letterlijk afbreekt.
Er bestaat chronische leukemie, men kan het aantal witte bloedcellen dan met nauwkeurig gedoseerde oncologica te werk gaan en er bestaat acute leukemie die zeer snel erg kwaadaardig kan zijn.
Aan de laatste vorm heb ik binnen twee weken na diagnose een goede vriendin verloren, de witte bloedlichaampjes vielen het eigen lichaam aan en veroorzaakte bloedingen door aantasting van de vaatwanden.
Ze is toen in coma geraakt na een ernstige hersenbloeding en niet meer bij kennis geweest.

Bij de omschreven leukemie kunnen de stamcellen aangetast zijn die witte bloedcellen aanmaken.
Mogelijk kan je schoonvader geholpen worden met een beenmergtransplantatie.
Dit kan via de bloedbank gewonnen worden uit bloed, die een stof meekrijgt waardoor stamcellen gaan migreren in het bloed.
Stamcellen worden dan uit het bloed gewonnen , het overige bloed krijgt men terug.(Pherese-techniek)
Deze procedure is pijnloos, zeker in vergelijking met een cristapunctie.
Natuurlijk blijven er genoeg cellen voor de donor over om weer eigen stamcellen aan te maken.
Als familieleden die geschikt zijn als potentiele donor op zien tegen de nare beenmergpuncties, vraag dan naar bovenstaande behandeling.(vraag naan Sanquin)
Deze drempelverlaging kan misschien helpen een geschikte maar angstige donor over de streep te trekken
HEEL VEEL STERKTE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leukocyten, zijn de soldaten van je lichaam. Zij gaan bij infecties ter plaatse en vallen de bacterie aan en vernietigen deze. Hoe sterker de bacterie en het aantal hoe harder de leukocyten moeten werken om ze op te ruimen.
Heb je te weinig leukocyten dan kun je dit gevecht niet leveren en kan de kleinste infectie een flinke aanslag zijn.
Het te laag zijn van leukocyten kan betekenen dat de aanmaak gestoord is.
Op die uitslag moeten jullie nu wachten en tot die tijd kan niemand jullie uitsluitsel geven.
Sterkte