Is het negatief als je een Narcistische persoonlijkheid hebt?

Nav. een psychologisch onderzoek beweert de psychiater dat mijn broer een Narcistische persoonlijkheid heeft.Hij was hier best verontwaardigd over.Hij vroeg wat ik hier van vindt.Hij is wel iemand die altijd alles beter weet en heel erg overtuigd is van zijn gelijk.
Ik moet wel zeggen: hij weet heel erg veel van allerlei dingen en is heel intelligent( met een IQ van 130)
Toen hij op de basisschool zat is hij getest door een kinderpsycholoog en die zei dat z'n intelligentie ver boven gemiddeld was en dat hij erg gesloten was( met autistische trekjes).
Moet ook zeggen dat hij lief en zorgzaam is en alles voor mij doet.
Vooral na de dood van mijn moeder en zusje is hij er ALTIJD voor mij.
Zou iemand die Narcistisch is niet vooral aan zichzelf denken?
Nog 1 ding: hij kan ( bijna ) geen emoties tonen en zich inleven in een ander.Huilen kan hij niet(zelfs niet toen onze moeder overleed, waar we bij waren)en als hij me troost,doet hij dat omdat hij weet dat ik dat verwacht,maar niet omdat hij dat zelf zo voelt.Hij zegt wel dat hij om geeft en soms zegt hij zelfs:" zusje, ik hou echt veel van je".Maar op andere momenten is hij ver en afstandelijk.
Ik vraag me af hoe anderen zo iemand als hij zouden omschrijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je broer lijkt een hele toffe! Helemaal niet narcistisch als hij voor jou zorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeie gozer, een beetje vreemd maar wel lekker. Laat hij gewoon lekker naar z'n kinderpsycholoog blijven luisteren en als ik jou was zou ik heel blij zijn met zo'n bijzondere broer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt afa en stippel.
Ik ben trots op mijn broer hoor, hij is echt een lieverd!
Ik zou me geen raad weten zonder zijn steun.
Gisteren zei hij nog:"Jij bent het belangrijkste in de wereld voor mij"
Lief toch?:-)

Het beste antwoord

Op mij komt hij door jouw uitleg niet over als een narcistische persoonlijkheid. Ik herken wel het autistische stoornis syndroom, omdat ik zelf zo`n puberzoon heb, ik ken mijn kind dus al langer en heb dus tijd genoeg gehad om me in hem te verdiepen. Ook bovengemiddeld intelligent, een hekel aan lichamelijke aanraking, een tekort aan sociale vaardigheden en moeite met het uiten van emoties. Als er iets is moet je het echt uit hem trekken
Toch is hij erg gevoelig, laat het alleen niet merken. Omdat ze veel met zichzelf bezig zijn stoort een ander snel en hierdoor trekken ze zich graag terug, omdat ze altijd iets te doen hebben, vooral als ze vanwege hun IQ alles willen weten en leren. Dit verschilt natuurlijk altijd bij elk persoon met een autistische stoornis, maar het is wel bij de meesten zeer herkenbaar en inherent aan hun gedrag.
Een echte narcist herken je daarin dat hij steeds bevestigd wil worden in hoe goed hij wel is. Hij beschouwt anderen daarom als 'minder' en vraagt constant om bevestiging hiervan, omdat hij diep van binnen erg onzeker is. Er is nl een constante spanning dat hij niet aan de verwachtingen voldoet van zijn ideaalbeeld en zijn zelfbeeld. Hij is dan ook altijd bang om minderwaardig te kunnen worden gezien. Narcisten zijn koel, afstandelijkk en berekenend. Alles draait om henzelf en ze kunnen zichzelf of hun gedrag niet zien als onderdeel van problemen, dus de schuld ligt altijd bij een ander. Ze hebben dan ook een egoïstische kern en kunnen alles zo mooi verpakken om hun doel te bereiken, dat anderen zich in laten pakken door zo iemand. Hij wil dus altijd bewonderd worden en doe je dat, wordt je op een voetstuk geplaatst. Doe je dat niet,dan gebruikt hij je als deurmat. Zo`n type lijkt hij me niet, omdat je aangeeft dat hij er altijd voor je is en lief en zorgzaam is. Geloof mij maar, als hij zegt dat hij echt van je houdt, dan is dat ook zo. Hij mist alleen die vaardigheid om dit tot uitdrukking te brengen. Hij is ook niet bewust op zichzelf, ver en afstandelijk. Hij is nu eenmaal zo en kan niet anders. Je kunt hem niet veranderen helaas. Ik heb het soms ook best moeilijk om als moeder niet met je kind te kunnen knuffelen, maar ik kan hem niet dwingen iets te doen waarvan hij een afkeer heeft, dus dit kan ik alleen maar accepteren en respecteren. Ik voel dus heel goed aan wat je mist bij hem, maar,respecteer hem om wat hij is en doet. Hij houdt echt wel van je ,ook al laat hij het niet zo merken als ieder ander verwacht.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, zo te lezen denken wij hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dit zo lees over jou zoon vind ik het meeste heel herkenbaar.
Ik vermoedde al dat hij meer autistische dan narcistische trekken heeft.
Dat herkent hij zelf ook zo.
Volgens mij is hij wel een combinatie
van beiden.
Dat is iets wat we beiden moeten accepteren.
Het moeilijkst vindt ik als ik verdrietig ben en hij duwt me weg.Hij kan zich dan niet uiten.
Op andere momenten( wel zeldzaam)komt hij uit zichzelf naar me toe en slaat dan z'n armen om me heen.Maar dan meent hij het ook echt.Misschien heb jij ook zoiets met je zoon?
Lijkt me moeilijk voor een moeder: soms zo'n afstand met je kind.
Fijn dat je zo'n uitgebreid antwoord hebt gegeven, dat helpt mij echt hierbij.
amc
12 jaar geleden
Mijn zoon zal nooit zijn armen om me heen doen! Ik heb het geaccepteerd omdat het bij hem hoort. Ik respecteer hem als de persoon die hij nu eenmaal is en dwing hem ook niet. Ik ken mijn knul zo goed dat ik in zijn ogen lees wat hij voelt of meemaakt. Ik heb wel één keer meegemaakt dat hij uit zichzelf mijn moeder (zijn oma) een keer tegen zich aanhield omdat ze huilde. Ze is nl. zwaar dementerend en heeft afasie, kan zich dus niet uiten. Dit zei mij dat er diep in hem toch gevoel zit en hij aleen moeite heeft dit te uiten wanneer hij het eigenlijk hoort te doen. De psychologe die hem als kind onderzocht was de eerste die mij zei dat hij zijn moeder echt lief vond en zijn vader ook maar die was soms streng. Mijn man hield nooit zoveel rekening met zijn stoornis, hij heeft dit lange tijd als onzin bestempeld, tot hij de diagnose onder ogen kreeg. Toen moest hij me wel gelijk geven en volgde toen mijn adviezen op. Het issue knuffelen, of troosten daar heeft hij moeite mee, dat stuit tegen zijn borst. We moeten wel eens lachen om zijn gezicht als mijn man mij in zijn armen neemt en kust, gewoon zo maar terwijl hij afwast, mijn zoon afdroogt en ik wegruim. Hij begrijpt dan niet waarom en wat voor gevoel het geeft. Hij voelt het nl niet zo. Gek genoeg kust hij wel zijn kat, dit is zijn maatje en die twee zijn onafscheidelijk. Misschien omdat de kat niets zegt of terug doet en alleen maar spint? het is een raar fenomeen, maar waarom verwachten we eigenlijk dat iedereen dat doet zoals het volgens ons gevoel hoort en is het zo moeilijk te hendelen als de ander dit niet doet, ook al zit het bij die ander niet in zijn systeem?
Ja, dat is moeilijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag moest ik het beste antwoord nog voor kiezen(na 3 maanden) en ook hier heb je voor mij het beste antwoord op gegeven.
Wilde ik toch nog even laten weten.

Andere antwoorden (13)

Iedereen heeft weleens last van narcistische trekjes, de een meer dan de ander. En een autistische persoon zal sneller deze 'trekjes' vertonen dan de gemiddelde mens.
Als hij onderzocht is door een psychiater dan neem ik aan dat deze psychiater hier verstand van heeft, en je broer ook echt narcistisch is.. Echter meestal kan hij hier weinig zelf aan doen.
Narcisme gaat vaak samen met autisme, het enige waar je voor op moet letten is dat hij niet geïsoleerd komt te zitten of depressief gaat raken.

Op het eerste gezicht heeft een narcist een zeer sterk gevoel van eigenwaarde en straalt zelfvertrouwen uit. Vreemd genoeg is echter het tegendeel het geval. Narcisten hebben, meestal onderbewust, juist weinig gevoel van zelfwaarde en compenseren dit door zich als beter of belangrijker dan anderen te beschouwen, in het geval van je broer kan hij dit onderbewust doen zonder het uit te dragen naar anderen.

Hij kan natuurlijk wel werken aan zijn narcisme, maar ik weet niet of dat dit verstandig is aangezien autisten niet van verandering houden, en zolang hij zichzelf gelukkig voelt lijkt mij er ook geen reden voor om zichzelf te gaan veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt, hij heeft een vrij hoog IQ. Ik denk, dat zijn IQ hem "door zijn narcistische trekken heenloodst" Als je je namelijk flink bewust bent van je gedrag/gevoelens, kan je dat ook aansturen. Ik denk dat juist de combinatie met het lichte autisme en de hoge intelligentie, maken dat hij zich "goed" weet te gedragen.

Als hij zegt, dat hij echt veel van je houdt, dan doet hij dat ook. Maar dat wil niet zeggen dat hij dat gevóel ook kan tonen. Lichamelijke gebaren, en verbale uitingen, zijn voor iemand met een hoge intelligentie goed te kopiëren. Maar een arm om iemand heenslaan, omdat "het zo hoort" of een arm om iemand heen slaan, met je bloedeigen gevoel van mensenliefde "voelt" en is toch anders.

Ik denk, als ik puur op je verhaal afga, dat het geen negatief gegeven hoeft te zijn. Hij weet tenslotte wél, hoe het moet, zijn hoge intelligentie helpt hem daar waarschijnlijk bij. Hij probeert het toch, ook al ligt er geen gevoel in. Dat geeft wel aan, dat hij er bewust mee bezig is dit soort handelingen te doen, of dingen te zeggen.

Ik weet ook niet of ik je broer als narcistisch zou bestempelen. (puur afgaand op je vraag, en zonder psycholoog te zijn)

Mensen met licht autisme, hebben dezelfde trekken, dit herken ik zonder meer.
Maar wat als narcisme wordt bestempelt hier, kan ook nog een lichte vorm van borderline zijn (waar vele mensen wel aan lijden) (dit klinkt voor mij logischer, dan het narcisme)

Dan wil ik je ook nog bij op het hart drukken, dat je niet het eerste de beste onderzoek van 1 psychiater, klakkeloos aan moet nemen. Misschien is een "second opinion" op zijn plaats. Ik kan het natuurlijk niet beoordelen, maar geef mijn mening aan de hand van je verhaal, en ik haal er gewoon geen narcist uit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcistische_persoonlijkheidsstoornis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het in het geval van mijn broer zeker allemaal niet negatief is.
Hij beseft zelf dat deze diagnose niet helemaal onjuist is en dat het hem geen slecht mens maakt.
Maar er kleeft een negatief stempel aan.
Niemand zal je feliciteren als je zegt dat dit de uitkomst is van een persoonlijkheidstest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
negatief is het als je het niet weet te plaatsen ermee om weet te gaan (dit is heel normaal vlak na een diagnose, acceptatie is de eerste stap) pas dan kan je zien dat het niet allemaal negatief is, en waarom zo het dit ook moeten zijn? je broer blijft je broer met zijn eigenaardigheden en leuke kanten. welk stempeltje of labeltje dan ook veranderd hier niets aan. het kan wel duidelijkheid verschaffen die zorgen voor begrip over en weer, juist omdat je met dat labeltje een vinger erop kan leggen wat anders is dan je verwacht, en het geeft dus ook handvaten! niets mis mee! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Uit zo een kort schrijven kun je natuurlijk niet opmaken dat iemand een narcistische persoonljkheid is. Gevaarlijk ook om zon stempel op iemand te drukken.

Als ik t zo lees is er wel wat aan de hand met je broer.

Al eerder is hier aangegeven dat je niet zo maar klakkeloos de diagnose van 1 psychiater zou kunnen aannemen.

Het is altijd goed ook zelf je in te lezen en het denken niet uitsluitend aan een ander over te laten.

Wat ik zou doen als ik jou was is me eerst eens inlezen wat een narcistische persoonlijkheid inhoud. De grens tussen narcistische trekken, (die iedereen in meer of minder mate bezit) en een narcistische persoonlijkheid is vaak moeilijk te trekken en vergt zeer veel observeren.

Als je kwaardaardig narcisme intikt bij google dan kun je je helemaal inlezen wat het precies inhoud. Het is zeer duidelijk beschreven en je komt veel meer te weten en je begrijpt het ook veel beter dan dat korte schrijven van wikipedia.

Als je er genoeg naar je zin over hebt gelezen dan zou je die psychiater eens kunnen vragen hoe hij tot die diagnose is gekomen.

Op die manier kom je alles te weten wat je weten wil.

Het is overigens wel goed te weten dat als iemand een narcitische persoonlijkheid heeft die iemand zeer maar dan ook zeer goed in staat is mensen zodanig te manipuleren dat ze alles gedaan krijgen. Het kan zelf zo erg zijn dat degene die zo gemanipuleerd word zn eigen identiteit kan verliezen.

Daarom kun je ook nog intikken manipulatietechnieken en dan zie je op wat voor een manier sommige mensen te werk gaan.

De manipulater lijkt het op korte termijn goed te doen, maar op langere termijn gaat het bergafwaarts. Dus ik zou niemand aanraden die technieken ta gaan gebruiken om zijn/haar zin te krijgen
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even een aanvulling op mijn antwoord. Een narcistische persoonlijkheid kan heel goed empatisch doen. Ik zeg doen. Hij voelt niet de empathie, maar doet het om daarmee voordeel te kunnen behalen. Het is een zeer ingewikkelde persoonlijkheidsstoornis. Tenminste als je kwaardaardig narcisme leest dan kun je ook de verhalen van mensen lezen,die met zon persoon te maken hebben of hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwaadaardig Narcisme is zeker niet van toepassing!
Dan denk je ook al snel aan Sociopaten en Psychopaten.
Seriemoordenaars zijn ook vaak intelligent en Narcistisch.
Maar:zo erg is het niet hoor!
Hij kan wel goed manipuleren, ook zo'n trekje.
Als kind kon hij andere kinderen al laten doen wat hij wilde.
Hij bepaalde wat er moest gebeuren en ze deden het nog ook!( geen rare dingen hoor)
Had ik het toevallig net nog met hem over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwaardaardig narcisme is heel wat anders dan sociopaten en psychopaten hoor. Je kunt die twee niet met elkaar vergelijken. Psychopaat is nog vele malen erger en heeft nog veel meer kenmerken, waar ook de narcistische kenmerken inzitten, maar dan nog veel meer. Maar gelukkig dat je er niet veel in herkent, want zulke mensen in je omgeving is niet best. Als manipuleren verkeerd gebruikt dan is het niet best. Jij kunt zelf wel bepalen of dat gemanipuleer van hem niet de grenzen overschrijd van wat je toelaatbaar vindJijzelf bepaald de grens. Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dofa, als ik je reacties bij de vraag van RvH hebben we geen een van allen een diagnose nodig maar kunnen we bij jou terecht! ik vind het geweldig maar ben toch heel bij dat jij geen labeltjes hoeft te plakken (al heb je bij RvH gedemonstreerd dat je dit graag doet) maar toch heb je ook wel weer gelijk hoor....
'zulke' mensen in je omgeving is niet best, idd. grens aan geven ook helemaal gelijk in! vraag is echter of het geaccepteerd word als een grens of bijven we we lekker tegenaan trappen? misschien is empathie wel het sleutelwoord. ik vind je antwoord heel helder, narcistische trekjes maken nog geen narcist. de grenzen zijn ook niet duidelijk. @karena
gelukkig (en vanzelfsprekend) is kwaadaardig narcisme niet van toepassing, dan waren jullie al veel eerder vastgelopen!
dat hij goed kan manipuleren zal best. maar dat wil niet zeggen dat hij dit expres doet uiteraard. elk kind start zijn leven als een dwerg narcist. op een geven moment leren ze rekening met anderen te houden. als je merkt dat je dingen naar je hand kan zetten zal dit een drijfveer worden (neem bijvoorbeeld verwende kinderen, onuitstaanbaar niet empathisch in sommige gevallen) het mooie en knappe wat ik eraan vind is dat je het er met je broer over kan hebben. hij staat open voor jou ervaringen en vraagt zich af wat jij ervan vind.
hierdoor kan je ervaringen wisselen en rekening houden met elkaar. ieder zijn grens en mogelijkheden hierbinnen. dat is geen kwaadwil doordat iemand hier een uitspraak over doet.
het kan (ook) een vorm van autisme zijn waardoor je narcistische trekjes hebt. soms moet je hier even op gewezen worden door ervaringen te delen zodat een bepaalde ervaring op de juiste manier geplaatst kan worden. goed dat je er zo in verdiept en het van meerder invalshoeken wil inzien, en vooral dat je dit met je broer mogelijk maakt. (ohjeeee..... ik ga je 'beslijmen' HAHA, nou dat moet dan maar voor de mensen die het zo willen zien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou word het nog zieliger. Nergens staat dat ik diagnoses wil of kan geven als je goed leest. Het zegt heel veel over jou hoe je bezig bent. Je weet zelfs niet eens wanneeer er labels geplakt worden. Je mag van mij nu het laatste woord hoor. Ik zou zeggen besteed er nog een paar etmalen aan om na te denken hoe je alles uit de kast kunt trekken om je te laten gelden. Ik besteed an jou geen woorden meer onzinnig en nutteloos. Saluut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je mal! nadenken? maak je aub niet zo druk lieve Dofa. ik hoef geen gelijk, en dacht al niet na volgens jou dus daarom citeer ik enkel. Ik krijg het idee dat je maar wat schrijft en niet eens weet wat. Duidelijk dat je er helemaal niets van begrijpt. Ik vind de reacties hierboven echt zielig. Jullie zitten elkaar te beslijmen inplaats van de moeite te doen je hersens te gebruiken. Je hebt weer niet goed gelezen Het begint er trouwens op te lijken dat je alles uit de kast probeert te trekkenj om je gelijk te halen.

Ik blijf de reacties een zielig gesluim vinden. Sjonge ssjonge : bloos zoo onecht Nou word het nog zieliger. Nergens staat dat ik diagnoses wil of kan geven als je goed leest. Het zegt heel veel over jou hoe je bezig bent. Je weet zelfs niet eens wanneeer er labels geplakt worden. Je mag van mij nu het laatste woord hoor. Ik zou zeggen besteed er nog een paar etmalen aan om na te denken hoe je alles uit de kast kunt trekken om je te laten gelden. Ik besteed an jou geen woorden meer onzinnig en nutteloos. #aldus Dofa. Fijne avond nog!!!
Ik kan je maar een ding zeggen.
Wees trots op je broer.
Zoals je al zegt,,,als je zijn hulp nodig hebt dan is hij er.
En dat zou ik wel waarderen.
En op ieder mens valt wel wat aan te merken.
En wat zeggen al die psychologen,je nu.
Iedereeen die veel met mensen omgaat,en met mensen om kan gaan.
Diegene is ook een psycholoog,hetzij op kleinere schaal,,,en zonder papieren.
Maar misschien wel met veel meer ervaring.
Jouw broer is een normaal mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit geen waardevol antwoord. Je kunt niet zomaar zeggen dat iemand normaal gedrag vertoont als die iemand zijn zusje troost en tegelijkertijd dit alleen doet omdat het van hem op dat ogenblik verwacht word, maar hij er niets bij voelt. Dat is op zn minst vreemd gedrag Net zo min als je kunt bepalen dat die broer abnormaal is kun je ook niet bepalen uit zon schrijven dat hij helemaal normaal is.
Ik vind dat de vraagstelster duidelijk maakt dat ze er eigenlijk mee zit wat de psychiater heeft gezegd. En daarom is het beter dat ze zich inleest dan dat er zomaar hier gezegd word: er is iets verschrikkelijks aan de hand of het tegengestelde: er is niets aan de hand Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat? waarom die minnetjes? (shock!!!) een hele dikke plus Eef!!! ik wou dat meer mensen waren die er zo over konden denken, maar helaas. afwijzing en onbegrip ligt nog steeds meer voor de hand in het algemeen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon mijn mening.
En iedereen zal er anders over denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar, het afkeuren is een bekend fenomeen.
zowel hier als in de maatschappij.
zelf vraag ik altijd even verder als ik iets niet denk te begrijpen en zie mijn eigen kader niet als het juiste. daarom vind ik persoonlijk je antwoord heel mooi :) @dofa
mijn persoonlijke mening/idee: stel dat de persoon die hiervoor geleerd heeft gelijk heeft, is er dan iets verschrikkelijks aan de hand? en als ie niet gelijk heeft is er dan helemaal niets aan de hand? is het reeel om het zo zwart/wit te zien? veranderd welke uitspraak, ontkenning, label, diagnose ook maar 'iets' aan haar broer als persoon? of is het simpelweg het beeld wat anderen hierbij graag invullen? maakt de vraagsteller zich druk om hetgeen de psych zei? of vraagt ze zich af wat dit voor haar broer en het gezin betekenen als je verder kijkt? zoekt ze naar handvaten om dit te plaatsen, accepteren en er dus mee om te gaan met begrip naar haar boer toe? ik persoonlijk (kan er finaal naast zitten natuurlijk) denk dat ze op zoek is naar duidelijkheid hierin, maar denk ook dat dat je in 1 opzicht gelijk hebt. dat ze zich kan inlezen, en zich idd niet vast moet houden aan een een bepaling van iemand, vooral zonder 'know how' wel te verstaan. ELK mens is normaal, elk mens is #gewoon# mens. maar op zijn/haar #eigen# manier. en hier zit de kneep....zolang het mogelijk gemaakt word en anderen maar niet gaan bepalen wat waneer zogenaamd #normaal# is of hoort te zijn. een diagnose geeft heel erg simpel #competenties# aan. het is geen schande om hier rekening mee te houden. doe je dit niet dán spreek je pas over een labels, een beperking, of afwijking.
Narcisme wordt al heel snel als gegeven door psychiaters gesteld en is iets om niet vrolijk van te worden. Meestal gebeurd dit op verzoek van een verzekeringsmaatschappij om zo onder een uitkering uit te komen. Psychiaters worden hiervoor door hen ook vorstelijk betaald en werken er graag aan mee uit winstbejag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft er in geval van mijn broer niets mee te maken.
Er is hier geen verzekeringsmaatschappij bij betrokken.
En als ik naar de definitie van een Narcistische persoonlijk kijk is het meeste toch wel van toepassing op mijn broer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft twee verschillende reacties. Eerst zeg je dat het niet van toepassing is op je broer en hierboven zeg je dat het meeste (*narcistische kenmerken van een narcistische persoonlijkheid) wel van toepassing is op je broer. Ik krijg het idee dat je maar wat schrijft en niet eens weet wat. Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ze misschien kunnen bedoelen dat er hier geen verzekerings- of uitkeringskwesties aan de orde zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry dat ik er even tussenkom maar persoonlijk zie ik geen 2 verschillende reacties. jij zegt dat ze diagnose te snel gegeven word en meestal vanwege bepaalde financiële redenen.
dit heeft idd niets met de vraag te maken omdat de vraagsteller de symptomen wel herkent en dus op toepassing vind o haar broer. ik snap niet waarom jij het idee hebt dat ze zomaar iets schrijft en buiten dat is er nog geen antwoord op de vraag gegeven. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,Inge dat is wat ik bedoelde!Dank je.
En ik weet zeker wat ik schrijf!(dofa)
Beetje lullige reactie,zeg!
Ik hoef me überhaupt niet te verantwoorden hier, maar van dat soort reactie's ben ik niet gediend.
Het 1 is wel van toepassing, het ander niet. Lees dan goed of reageer helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel,Eucalypje!
Jij hebt het wel begrepen.
Zoals altijd,mag ik wel zeggen.;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je brengt me in verlegenheid Karena (bloos) zo zie je maar hoe snel iemand een stempel krijgt als een zogenaamde juiste opvatting niet lijkt te kloppen met het meest gangbare.
persoonlijk vind ik dat pas een beperking, maar wie ben ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwaardaardig narcisme is zeker niet van toepassing zeg je in een reactie op mijn antwoord. Dan zeg je als reactie op het antwoord op Rvh dat als je naar de kenmerken van een narcistische persoonlijkheid kijkt het meest toch van toepassing is op je broer. Duidelijk dat je er helemaal niets van begrijpt. Ik vind de reacties hierboven echt zielig. Jullie zitten elkaar te beslijmen inplaats van de moeite te doen je hersens te gebruiken. Saluut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je even verder leest naar de info over haar broer en je wat zou verdiepen in kwaadaardig narcisme mis je misschien geen schakel en is het misschien zelfs mogelijk om te begrijpen. narcisme herkent ze dus wel in zekere zin, dus dat lijkt me duidelijk. vervolgens zijn er mensen die het WEL begrijpen, maar roep jij graag het tegenovergestelde. vervolgens vind je het ook nog zielig en zitten we elkaar te beslijmen omdat we iets WEL snappen en doen we de moeite niet om onze hersens te gebruiken. je word dus lekker persoonlijk omdat we niet denken volgens jou denkkadertje wat de waarheid zou moeten zijn. wat een beperking zo'n denkkadertje Dafo. het getuigd van weinig empathie, want dat is duidelijk niet je ding.
en laat dit nu nét een kenmerk zijn van het onderwerp hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vervolgens zijn er mensen die het wel begrijpen zeg je en roep ik het tegenovergestelde. Je hebt weer niet goed gelezen. Ik schrijf : je je is eeeeeen persoon en niet alle mensen Ik denk dat je verderop van mij gelezen hebt dat mensen narcistische trekjes en narcistische persoonlijkheden door elkaar halen en nu het hier bovenstaande erop gaat betrekken alsof het alle mensen betreft. Het begint er trouwens op te lijken dat je alles uit de kast probeert te trekkenj om je gelijk te halen. Ik blijf de reacties een zielig gesluim vinden. Sjonge ssjonge : bloos zoo onecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het zo fijn als je voor me denkt he!!
je vult én het verkeerde voor me in, en óók nog eens op een verkeerde manier, en dat is een beetje jammer van je moeite en energie idd
Mensen met een narcistische persoonlijkheid zijn constant op zoek naar bevestiging van buitenaf. Alles draait rond de manier waarop men hen waarneemt, niet rond wie ze voor zichzelf zijn. Ze vergelijken zichzelf constant met anderen. Wat is de beste school? Wat is de beste dokter? Narcisten zijn gepreoccupeerd met aanzien, macht en succes. Een narcistische persoonlijkheid heeft een goede intuïtie. Meer dan anderen zijn ze gevoelig voor de niet-verbale emotionele boodschappen. Wel kunnen ze moeilijk liefhebben, maar ze kunnen wel nodig hebben. Hun energie gaat vooral naar het behouden van hun zelfvertrouwen, daardoor is er weinig ruimte voor anderen. Narcistische persoonlijkheden kampen met een chronisch gevoel tekort te schieten. Het niet voldoen aan verwachtingen wordt gevolgd door schaamtegevoelens en gevoelens van zwakheid en minderwaardigheid. In elke grandioze narcist, iemand die enorm over zichzelf kan opscheppen, schuilt eveneens een depressieve en zelfkritische narcist. De zelfingenomenheid en zelfwaarde zijn dus broos.....een algemene informatie...dus zeker niet altijd negatief

Toegevoegd na 2 minuten:
goede vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zo negatief als je het ervaart. Maar jij ervaart hem als positief, dus blijkbaar valt het allemaal wel mee. Als de meeste mensen hem als positief ervaren, is er niks aan de hand, no matter what de psycholoog er van vindt.

Hij zal best apart zijn, vergeleken met anderen. Lekker belangrijk, saaie en voorspelbare mensen zijn er al genoeg, en gekke, aparte, speciale mensen heb je ook nodig.

Als hij er niemand mee in de weg zit, moet je je ook geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'positieve' van narcisme is, dat mensen met deze stoornis vaker een hogere positie in het bedrijfsleven innemen. Helaas vaak ten koste van het bedrijf, wat de directie dan niet doorheeft.
Ik denk dat het bij jouw broer nog reuze meevalt.
Als de DSM V definitief is vastgesteld, moet hij zich maar nog eens laten diagnosticeren. Er komt dan een schaal van ernst van de aandoening, waarschijnlijk van 1..5 Dus op dit moment zegt het eigenlijk nog niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees trots en blij met je broer en laat hem dat weten .
Entrek je er niet teveel van aan van wat de psych beweert , tis maar een diagnose van 1 psych .

Zoals jij je broer omschrijft is het dus absoluut niet per definitie negatief .
Er zijn altijd gradatie's net als bij bv bordeline of andere persoonlijkheidsproblemen .
Misschien is het verstandig datje broer een second opinion( of hoe je het ook noemt )door andere psych telaten doen
Niet direkt het voor waarheid aan nemen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term narcisme werd voor de eerste keer gebruikt door Sigmund Freud. Hij noemde het verschijnsel naar de figuur Narcissus die voorkwam in de mythologie van de Oude Grieken. Deze figuur wees volgens het verhaal alle romantische avances af en werd daarom als straf verliefd op zijn eigen spiegelbeeld dat hij zag in het water van een bron.

Narcisme is een vorm van gedrag dat wordt getypeerd door een obsessie met de eigen persoon (dikwijls op het gebied van het uiterlijk), egoïsme, dominantie, grootheidswaanzin, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen.

Is dat negatief? Soms wel, maar in andere situaties niet.
Politici en heel succesvolle mensen hebben soms ook een vorm van narcisme, en dan wordt het niet als psychologische aandoening gezien, maar eerder als positief.

Maar psychologie is niet voor 100% wetenschap.
Je kan bij 5 verschillende psychiaters 5 andere diagnoses krijgen.
Dat zie je soms in rechtzaken waar de voor-en tegenpartij verschillende psychiaters aanstelt om een beklaagde te onderzoeken. Zelden komen ze tot dezelfde diagnose.
Dus je broer kan 2 dingen doen: zich niet te druk maken over de diagnose of de opinie vragen van een andere psychiater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja narcistische TREKJES kunnen positief zijn ja. Dat kan zelfs gunstig zijn in een hoge positie Maar een narcistische persoonlijkheid is iets heel anders en dat is beslist niet postief. Staat die laatste aan het hoofd nou ja lees je in zou ik zeggen Ik snap gewoon niet dat mensen zich niet eerst goed inlezen en dan pas wat roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dofa
Ik weet niet waarom jij het nodig vind
om op elk antwoord te reageren,zelfs voor ik hier de kans voor krijg,schijnbaar ben jij hier erg overtuigd van je eigen gelijk en wil je hier in bevestigd worden.( Tikje Narcistisch misschien?)
Wat mijn broer betreft:Hij heeft Narcistische trekken,zeker,maar hij is niet een soort onmens!
Stel je een jongen van 18 voor die de zelfmoord van z'n beste vriend, de dood van z'n zus, het lange ziekbed en dood van zijn moeder heeft meegemaakt en nu samenleeft met z'n zus die ook ziek is(ik heb door mijn ziekte een hartstilstand door hartfalen gekregen)en het allemaal ook maar net heeft overleefd.
Hij heeft door dit alles ook een schild om zich heen gebouwd.(zelfbescherming)
Dit wilde ik toch even kwijt.
Misschien kun je nu stoppen hier je ongenuanceerde mening hier over geven.Dat zou ik wel op prijs stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska,dank je voor je antwoord!
Het is zeker niet alleen negatief.
De psychiater die deze diagnose heeft gesteld is iemand waar mijn broer goed contact mee heeft en bij wie hij altijd terecht kan.
Hij heeft zelfs gezegd hoe hij mijn broer waardeerd zoals hij er altijd voor mij is en voor me zorgt.
Misschien heeft mijn broer Narcistische trekjes, maar bijv. grootheidswaan is daar, gelukkig, niet bij.
Mijn broer zou voor mij door het vuur gaan en dat zie je wel eens anders, nietwaar?
Daarom zat ik een beetje met die diagnose.
Ik denk zelf dat z'n autistische trekken dominanter zijn dan z'n Narcistische.
Maar het blijven labeltjes, hè?
Ieder mens is anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dofa: ik zit hier helemaal niet zo maar wat te 'roepen'. Ik heb me wel degelijk eerst geinformeerd voor ik wat schreef. Dat doe ik trouwens altijd. @Karena: Ik wens je heel veel sterkte in je moeilijke situatie. Het is niet niks wat je allemaal hebt meegemaakt. En als je broer een goede band heeft met de psychiater, moet hij er natuurlijk blijven gaan. Maar, zoals ik al schreef in mijn antwoord, jullie moeten niet zo zwaar tillen aan die diagnose. Jij kent je broer het beste en je voelt je goed bij hem, en dat is het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even een + van mij om die - (van Dofa?) op te heffen, want je hebt je heel goed ingelezen vind ik. Met het hele verhaal van Narcissus erbij enzo! Ik snap de min niet hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je ladylien :) Tja, ik snap die minnetjes dikwijls ook niet, misschien vinden sommigen het gewoon leuk om erop te klikken, zoals kindjes? :))
Ik kan me voorstellen dat hij er verontwaardigd over is. Narcistische persoonlijkheden zijn hele moeilijke personen en die diagnose wordt ook echt niet vaak gegeven.

Als jouw broer eerder van de kinderpsycholoog een vage diagnose heeft gekregen in de vorm van 'hoge intelligentie met auti-trekjes', wat is dan de aanleiding om nu opnieuw een psychologisch onderzoek te gaan doen en een hele andere diagnose te stellen? Auti-trekjes gaan niet vanzelf over.

Ik vraag me af of zijn narcistische trekjes niet verklaard worden door zijn auti-trekjes. De DSM-IV, die nu nog gebruikt wordt voor het diagnostiseren van psychiatrische stoornissen, VERBIEDT het stellen van dubbele diagnoses. Dus OF het is iets in het autispectrum, OF het is iets Narcistisch. Je kunt wel auti zijn met narcistische trekjes, maar dat hoort er een beetje bij als je heel erg egocentrisch bent, en als je heel intelligent bent is er best mee te leren leven en kun je best heel veel betekenen voor je omgeving, zoals jij beschrijft over jouw broer.

Was het wel een echte psychiater en geen huis-tuin-en-keukenpsycholoog?

Dus laat je broer maar eens navragen of het autispectrum wel goed getest is en waarom hij nu opeens narcistisch in plaats van autistisch zou zijn en hoe die wonderbaarlijke genezing dan tot stand gekomen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Wij denken dus hetzelfde!+
Zo'n diagnose is ook meteen en stigma, maar het blijft wel een belangrijke conclusie. Je schrijft onder andere dat je broer zich (bijna) niet in een ander kan inleven. Dat is wel een narcistisch trekje. Een hoog IQ en daarbij passend sociaal vreemd/onhandig gedrag wordt echter ook vaak verward met autisme. Dat je broer erg vanuit zichzelf lijkt te redeneren kan ook door zijn HIQ score komen. Op sociaal gebied is er misschien veel eenzaamheid voor hem geweest waardoor sociaal contact voor hem niet getraind is en ook niet zo vanzelfsprekend in het dagelijks leven. Dit wordt door scholen en psychologen vaak volledig over het hoofd gezien bij hoogbegaafden. Veel hoogbegaafden worden ten onrechte autistisch genoemd. Je broer zou eens contact op kunnen nemen met een psycholoog die zich gespecialiseerd heeft in hoogbegaafdheid. De kans bestaat dat er dan een heel ander beeld uit te voorschijn zal komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terecht maak je je wat zorgen om je broer die kennelijk erg intelligent is. Maar er is iets aan de hand met zijn emotionele betrokkenheid en invoelend vermogen, dat is duidelijk uit je verhaal. Zo op afstand mag er geen diagnose gesteld worden, en zeker niet als het gaat om wel of niet persoonlijkheidsproblematiek. Ik raad zeker aan een psycholoog te zoeken met kennis en ervaring op het gebied van hoogbegaafdheid (zoals een andere lezer al suggereerde). Daarnaast kun je je ook inderdaad afvragen of je broer niet valt in het meer autistiforme spectrum, juist vanwege zijn verminderd empathisch vermogen. Op mijn site kun je overigens meer lezen over wat een narcistische persoonlijkheid is. Ik denk dat je daarmee wat meer gerustgesteld kan worden. En tot slot: omdat jij zo'n goede band met hem hebt kun je hem overtuigen van het zoeken van goede hulp. zorg er dan wel voor dat dit bij een ervaren cognitief psychotherapeut gebeurt. Iemand die de eigenschappen van je broer goed uitlegt en goed het verband kan laten zien tussen zijn gedrag en de mogelijke gevolgen, zónder een etiket op te plakken of te veroordelen.