Oorsmeer weet ik niet maar urine helpt inderdaad,uiteraard als noodoplossing als je onderweg bent en niks anders bij de hand hebt!
In urine zit ammoniak en dat helpt tegen de pijn en jeuk,het is wel belangrijk om eerst zo snel mogelijk het gif uit te zuigen
(meteen uitspugen) dan bv een kledingstuk nat maken met urine en dit op de steek drukken!
Heb je toevallig ook geen kledingstuk dan kun je er overheen
(laten) plassen,klinkt onsmakelijk maar het helpt!

Nog even een weetje,dit help ook bij kwallenbeten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees op google net deze info: Een 70-jarige lezer had dat van zijn oma gehoord. ”Als je een bijensteek opliep en je smeerde oorsmeer op de bult, dan was de zwelling kleiner en de pijn minder”. ( ik denk dat dit komt omdat oorsmeer ook zuur is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ik dacht dat het met azijn moest,
maar het kan allebei:
http://www.veiligeopvang.nl/Default.aspx?tabid=1326
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel,klopt hoor dat azijn helpt helpt tegen jeuk en pijn maar dat heb je niet altijd bij je ;-)
Er zijn wel een stuk of 10 opties die ik niet heb genoemd omdat dit de vraag niet was,vandaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou toch niet uitzuigen. Als er een allergische reactie volgt, heb je een groot probleem omdat de reactie dan in de mond (zwelling en mogelijke ademnood) optreedt. Er zijn handige zuigpompjes op de markt, voor diegenen die gevoelig zijn voor wespensteken. Maar eigenlijk voor iedereen erg handig (in het wespenseizoen), scheel enorm in zwelling en ongemakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom schrijf ik er ook bij dat je het onmiddelijk uit moet spugen,de kans dat je dan(als je allergisch bent) een reactie krijgt is minimaal!
Buiten dat heb ik het toch ook duidelijk over een NOODOPLOSSING,dan heb je dus ook geen pompje bij de hand ;-) Die pompjes zijn idd erg makkelijk,zitten ook verschillende maten zuigmondjes bij!
Bij de apotheek behoorlijk prijzig maar bij bv action betaal je maar een paar euro!

Andere antwoorden (1)

Van oorsmeer heb ik nog nooit gehoord. Het zuur in urine helpt tegen de zwelling en verlicht de pijn, maar ik vind het persoonlijk nogal smerig. Bij mij werkt tandpasta het beste, het liefst wel van te voren de angel eruit trekken/zuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierbeer,even ter info, een wesp laat geen angel achter een bij doet dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een angel blijft steken: niet uittrekken, maar over de huid eruit strijken. Ga je knijpen, gaat het 'gif' de wond/huid in.