Mag je bij iemand een catheter inbrengen als je verkouden bent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat mag. Bij het inbrengen van een katheter bij iemand anders moet je sowieso steriel werken, dus je wast vantevoren goed je handen en gebruikt steriele handschoenen. De patiënt loopt dan geen extra risico. Bij het inbrengen van een katheter (ik neem aan een blaaskatheter?) moet je erop letten dat er geen onnodige bacteriën in de blaas komen. Een virale blaasontsteking bestaat wel, maar is eigenlijk niet van betekenis als risico bij het inbrengen van een katheter, en daarbij vraag ik me af wat een verkoudheidsvirus zou kunnen uitwerken in de blaas. Maar natuurlijk geldt: de katheter, het glijmiddel, de wattenbollen etc. houd je steriel, dus je moet er niet op gaan hoesten of proesten. Maar dat laatste lijkt me vrij logisch eigenlijk. Gewoon goed handen wassen, en het hygiëneprotocol strikt opvolgen.

Ja hoor, wettelijk gezien mag dat. Er is geen wet/regel die dit verbied. Het zou kunnen zijn dat er protocollen zijn op je werkplek, hier zou je naar kunnen informeren. Zelf zou ik een mond-neus kapje opdoen bij het inbrengen van een catheter, en je handen zeer goed wassen uiteraard. De persoon in kwestie zal waarschijnlijk een verminderde weerstand hebben, dus extra maatregelen nemen is geen overbodige luxe.

Ja dat mag, met idd een mondkapje op kunnen je bacillen nauwelijks een kant op. Ook je handen goed wassen en zorgen dat er verder geen vochtdeeltjes van jou in aanraking komen met de patiënt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100