Waarom groeit lichaamshaar op het hoofd en kin wel veel langer door en niet op de overige lichaamsdelen? Wat maakt het dat haar stopt met groeien?

Als je het hoofdhaar en het haar op de kin (bij mannen) niet knipt blijft het langer door groeien.
Op de overige lichaamsdelen stopt het eerder.
Als je het op die plaatsen geheel verwijderd komt het wel snel weer terug maar het stopt ook weer snel met verder groeien.
Waarom heeft de ene man wél borsthaar en de ander weer niet?
Waarom heeft de ene vrouw wel snor haar en de andere weer niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/oksel-stoppen-groeien.93353

Het beste antwoord

Dat weet een haar omdat de groei verschillende fasen doorloopt:

"Hoe groeit haar?
Haarfollikels ontwikkelen zich door een complexe serie van activiteiten in de huid. Interessant is dat niet alle haren tegelijkertijd groeien. Eigenlijk maakt de groei verschillende fasen door: de groeifase(anagene fase), de overgangsfase(catagene fase) en de rustfase (telogene fase). De tijd die elke fase neemt is afhankelijk van diverse factoren waaronder lichaamsgebied. Bijvoorbeeld: op de hoofdhuid zijn 90% van de haren in de groeifase, in vergelijking met 30% van de haren op onze armen. Gedurende de overgangsfase begint de omliggende huid de haarwortel te absorberen. Uiteindelijk komt het haar in de rustfase en zal uitvallen waarna de groei opnieuw begint.

Hoofdharen kunnen zes jaar of langer in de anagene fase blijven.
De verhouding tussen hoofdharen in de anagene fase is 85% ten opzichte van 15% in de telegone fase.
De haren op de armen en benen hebben slechts een anagene fase van maximum 3 maanden voordat ze overgaan in de telogene fase, en slechts 3% bevindt zich tegelijk in de anagene fase.

Met dank aan DeBibliotheek.

(RJ)

Bronnen:
Kennisbank al@di
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

haar op je armen en benen schuren zich zo kort en baardhaar kan zich niet schuren daarom groeit het langer, maar armhaar groeit net zo hard hoor.
en waarom een man borsthaar heeft en een vrouw een snor??? omdat dit erfelijk bepaald is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt allemaal vast in de genen. In de "aansturing" van de haarzakjes op je armen en benen zit nu eenmaal bepaald dat de lengte van die haren beperkt is. Alle door jou genoemde factoren liggen vast in de genen.

Toegevoegd na 22 seconden:
Het heeft dus niets te maken met schuren van je armen en benen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook op de andere plaatsen blijft het groeien hoor, maar je verliest er meer van door het schuren van de kleding.
Wel of geen borsthaar en wel of geen snor, heeft met de hormoonhuishouding te maken en die is voor het belangrijkste deel erfelijk vastgelegd.
Wellicht kan er wat veranderen door b.v. het gebruik van de pil, of andere inname van hormonen (body builders b.v.).