Brengt een koelkast op de slaapkamer risico's voor de gezondheid met zich mee?

Toegevoegd na 14 uur:
Daarnaast, zal de koelkast op vloerbedekking komen te staan. Kan dit kwaad?

(Koelkast is trouwens bedoeld om smoothies, fruit en flesjes water te bewaren. Duurt wel even voordat ik daar zwaarlijvig van wordt ;) )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.7K
Amadea
11 jaar geleden
Wat is het nut daarvan (behalve wanneer jij een student zou zijn die op één kamer woont, studeert en slaapt)?

Antwoorden (4)

Neen, waarom...? Ik heb jarenlang tijdens mijn studententijd een koelkast op mijn kamer gehad en heb mijn studie toch afgemaakt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet direct de gezondheid maar er zijn wel een paar nadelen aan verbonden.
Het zal namelijk wel vervelend zijn als die telkens aanslaat en u die motor hoort draaien, vooral als u een slechte, niet vaste slaper bent.
Als die koelkast in een kleine kamer staat zal dat de temperatuur ook nog eens een paar graden doen stijgen.
Een voordeel in de winter maar een nadeel in de zomer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op vloerbekleding kan dit geen probleem zijn.
Misschien nog een goede raad.
Normaal staat een koelkast op +/- 6 °C maar in uw geval kan u die gerust naar 9°C brengen aangezien u daar toch geen erg bederfelijk eten zal in bewaren.
Is goedkoper in verbruik in verbruik omdat die minder zal moeten aanslaan maar ook daardoor minder regelmatig lawaai zal maken.
Geen ernstige risico's, mits het apparaat goed functioneert...

... maar toch zou ik het niet aanraden.

Om te beginnen is het lawaaierig, en dat is nooit goed voor je nachtrust, al heb je misschien het idee dat je geen last van hebt, zal je toch minder diep slapen, en dat is niet gezond.
De rooster aan de achterkant van een koelkast (de condensator) is als een magneet voor stof, en tenzij je dit heel consequent schoon maakt, heb je een geweldige bron van stof in je kamer, en dat is ook niet goed voor je luchtwegen.
Een andere reden is dat de verleiding om te gaan snoepen écht heel groot is, en dat kan voor overgewicht zorgen of een ongezonde voeding. Maar daar kan je ook wat makkelijker iets aan doen ;-)
En als laatste: als het apparaat lekt. Moderne koelkasten werken met koelgassen die niet erg schadelijk voor de gezondheid zijn, maar het is toch niet de bedoeling dat je deze een hele nacht inademt. Dat is natuurlijk in een extreem geval.

Verder komen van een koelkast geen gevaarlijke straling of uitlaatgassen of andere schadelijke stoffen in de lucht.

Toegevoegd na 14 uur:
De ondergrond kan verschil maken wat betreft trillingen. Toch liever vloerbedekking dan plavuizen!!

Wat stof betreft is dat echter niet gunstig, maar ja… Als je gaat af en toe stofzuigen, dan kan je ook het rooster meenemen…
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houdt dat rooster juist de rest van de kamer niet vrij van stof?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi bedacht, maar nee, helaas.
Het zou misschien een klein positief effect kunnen hebben als je het rooster regelmatig schoonmaakt, maar anders is alleen een bron van ellende.
Het trekt stof aan, maar geeft ook stof af, en daar kunnen stofmijten zich vermenigvuldigen die straks in de lucht terecht komen, en ga je dan inademen, met kans op allergie reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ondergrond kan verschil maken wat betreft trillingen. Toch liever vloerbedekking dan plavuizen!! Wat stof betreft is dat echter niet gunstig, maar ja... Als je gaat af en toe stofzuigen, dan kan je ook het rooster meenemen...
Als er gebak, bier of iets anders lekkers in zit, dan loop je wel het risico op zwaarlijvigheid natuurlijk... ;-)