als ik hele koude handen heb krijg ik allemaal oranje vlekjes op me hand hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

De kleine bloedvaatjes in je huid trekken samen, om minder warmte te verliezen. daardoor kun je soms een raar effect aan de buitenkant van je huid zien: vlekken, of ringachtige verschijnselen, omdat die bloedvaatjes niet allemaal evenveel samentrekken en je huid dus niet egaal wit wordt.
De kleur die je blijft zien, is de ondertoon van je huid (vaak roze of gelig), die extra afsteekt tegen het wit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zouden winterhanden (wintertenen = perniones) of het syndroom van Raynaud kunnen zijn, zie link. Maar met deze summiere hoeveelheid informatie is het niet mogelijk een betrouwbare conclusie te trekken. Wanneer je jezelf herkent in de symptomen van één van beide aandoeningen adviseer ik je contact op te nemen met de huisarts.