Wat zal een arts of verpleegkundige doen als deze verwondingen ziet bij een patiënt, ontstaan door een SM spel (zie uitleg)?

Ik vraag mij af hoe een verpleegkundige of arts -of andere zorgende hulpverleners- reageren als ze verwondingen zien bij een patiënt die om even niet kan uitleggen wat de situatie is. Bijvoorbeeld striemen of blauwe plekken op een rug of kont.

Dit is niet een heuse situatie, maar n.a.v. het boek fifty shades wat toch een beste interesse heeft bij sommigen, kwam die vraag in mij op. Zelf heb ik geen interesse in het SM, maar mijn vriend had het zaterdagavond met mij over dat zijn vrouw dit wil uitproberen.

Stel je wordt vanwege een ziekte in het ziekenhuis gebracht, en men ziet daar allerlei striemen en plekken. Een volwassenen met een achterwerk dat duidelijk maakt dat hij/zij 'straf' heeft gekregen?
Zullen ze denken dat er sprake is van mishandeling, of halen ze er een psychiater bij?
Hoe moeten ze reageren volgens protocol?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik werk zelf op een eerste hulp en dit soort verwondingen komen met enige regelmaat binnen. Medewerkers zijn hier dan ook goed in getraind om onderscheid te maken in vrijwillige danwel onvrijwillige letsels.

We sluiten allereerst uit of het niet om onvrijwillige verwondingen gaat. Met andere woorden: of het geen smoesje is om mishandeling oid te verbloemen.

Voorop staat dat mensen die SM uitoefenen niet gek zijn, maar graag de grenzen opzoeken. Daarnaast zijn mensen hierin vrij om te doen en laten wat ze willen en is het niet aan ons om daar een mening over te hebben, wanneer zij de eerste hulp betreden. Ik voel mij altijd wel verplicht om mensen goed voor te lichten over de risico's die SM met zicht meebrengt en om de letsels in het vervolg te voorkomen.

Gouden regel is hierin om mensen niet te veroordelen of aan de schandpaal te nagelen. In dat geval zullen zij de volgende keer de eerste hulp gaan vermijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er best veel mensen zijn die deze "sport" beoefenen, ga ik ervan uit dat een ervaren arts wel weet waar deze plekken vandaan komen.

Als je het even niet kan uitleggen omdat je bv niet bij bewustzijn bent, je zal dan ten aller tijde behandeld worden tot je weer bij bewustzijn bent.
In dit geval kan een arts hier vragen over stellen.

Je kan dan gewoon eerlijk zijn, een arts heeft gekkere dingen meegemaakt. Daarbij heeft hij ook een geheimhoudingsplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier een antwoord van iemand die dit geregeld op de afdeling gynaecologie heeft meegemaakt (bijv bloedende vagina na seks):
Het slimst is om gewoon eerlijk te antwoorden. Het overkomt meer mensen en soms kun je er smakelijk samen om lachen en soms heb je vooral medelijden met iemand dat iets leuks in het ziekenhuis eindigd.
Als je eerlijk antwoordt kan een arts je het beste helpen. En nee, mensen met dit soort voorliefdes worden niet aan een psychiater overgeleverd.

Voor artsen is niets menselijks vreemd.

Toegevoegd na 41 seconden:
Eindigd is eindigt natuurlijk