Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat ik een aspirientje niet kan hebben en wel een paracetamol?

Maandag had ik een aspirientje ingenomen, ik werd erg misselijk, ging helemaal trillen, heel erg koud en kon ik niks door me keel krijgen (niet eens een slokje water..) na een halfuurtje moest ik overgeven. Vandaag had ik een paracetamol ingenomen, die viel gelukkig wel goed en binnen 15 minuten waren me klachten bijna weg. Alleen had ik het nog koud.. Nu snap ik niet hoe dat kan, want ik had de zelfde klachten als maandag... Hoe kan ik aspirientje niet "accepteren" in me lichaam, maar wel een paracetamol? want het is toch het zelfde alleen is de ene duurder dan de ander?.. of heb ik het mis? Help me a.u.b. want zo weet ik of ik altijd zelf me paracetamol moet meenemen. (op school maken ze gebruik van aspirines) Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
655

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Paracetamol wordt vaak ten onrechte aspirientje genoemd.
Het is echter een heel verschillende stof.
Paracetamol is relatief onschuldig en verlicht de pijn en is koortsverlagend.
Aspirine, met werkzame stof acetylsalicylzuur of acetosal, bevat naast de Eigenschappen van paracetamol ook de eigenschap om ontstekingen te remmen.
Dit kan in veel gevallen nuttig zijn maar wanneer het om griepachtige verschijnselen gaat, is paracetamol vaak afdoende.
Acetylsalicylzuur is erg maagprikkelend en kan maagklachten veroorzaken. Het wordt in dezelfde groep genoemd als onderandere ibuprofen en diclofenac.
De vraag is waarom je het ene niet kan hebben en het andere wel, het antwoord is dan ook dat het een totaal andere stof is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aspirine en paracetamol zijn heel verschillende stoffen. Aspirine staat erom bekend dat het maagklachten kan veroorzaken. Het werkt ook bloedverdunnend.
Paracetamol heeft veel minder bijwerkingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt heel erg wat ik ook heb. Ik ben allergisch voor aspirine. Dat zou bij jou dus ook wel het geval zijn. Zorg gewoon maar dat je altijd een strip paracetamol bij je hebt en laat het je huisarts en apotheker weten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorzichtig met die medicatie als u een lage bloeddruk heeft want het werkt bloedverdunnend !!!
Beter eens een dokter raadplegen die u een gepast medicament kan voorschrijven tegen diverse pijnen zoals Dafalgan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding