Krijg je te horen of je met een variant positief getest bent?

Ik vroeg me af, stel je gaat testen op covid en je bent positief, melden ze dan ook erbij dat men de Britse, Afrikaanse of Braziliaanse variant heeft?

3 jaar geleden
1.3K
SentWierda
3 jaar geleden
Uit de statistieken kun je veel afleiden.
Bij een positieve coronatest heb je vrijwel altijd de Britse variant: meer dan 90%.
De Zuid-Afrikaanse variant: circa 3%. De Braziliaanse variant; minder dan 1%. Alle overige varianten: minder dan 0,5%.
Bronnen: RIVM, 13 april 2021; Maastricht UMC, 12 april 2021.

Antwoorden (2)

Nee, dat krijg je niet te horen. De uitslag vertelt alleen dat je positief getest bent op corona, niet of het een variant is.

Van virussen is bekend dat ze vaak veranderen. Van het coronavirus SARS severe acute respiratory syndrome -CoV2 zijn al duizenden varianten. In het laboratorium onderzoekt het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu welke varianten er in Nederland zijn en wat dat betekent voor de verspreiding in Nederland. Dit noemen we kiemsurveillance . Het is vooral belangrijk om te weten of de varianten die rondgaan ook nieuwe eigenschappen hebben die extra risico’s met zich meebrengen. Bijvoorbeeld omdat ze makkelijker overgedragen worden, omdat mensen er zieker van worden, of omdat de virusvarianten minder goed op vaccinatie reageren.

Varianten in Nederland
Er zijn vele varianten van het coronavirus SARS-CoV coronavirus -2 die wereldwijd circuleren en een aantal daarvan wordt verder gevolgd en onderzocht. De WHO heeft eind februari benoemd welke varianten als zorgelijk worden gezien (Variants of Concern) en welke als ‘interessant’ (Variants of Interest). Deze varianten worden zorgvuldig gevolgd en in kaart gebracht vanwege hun (mogelijke) risicovolle kenmerken en mate van verspreiding. Het RIVM volgt de adviezen van de WHO hierin. Ook volgen we via de nationale Kiemsurveillance samen met laboratoria in Nederland, de in Nederland aanwezige varianten van het coronavirus SARS-CoV-2.
Ook in Nederland wordt onderzoek gedaan naar varianten van het virus. Het RIVM is eind 2020 gestart met de kiemsurveillance waarbij wekelijk steekproefsgewijs monsters worden onderzocht. Dat begon met tientallen monsters per week. Er zijn steeds meer laboratoria gaan meedoen en inmiddels analyseert het RIVM wekelijks ongeveer 1200 monsters, waarvan zo’n 1000 uit de willekeurige steekproeven van de kiemsurveillance. In onderstaande tabel staan de resultaten uit deze kiemsurveillance.
SimonV
3 jaar geleden
Nee. Bij slechts een klein deel van de monsters die positief testen, wordt ook geanalyseerd welke variant aanwezig is.