Waarom noemt RIVM een sterftepercentage corona van 2?

Als ik zelf reken, is de berekening: aantal overledenen gedeeld door het aantal mensen dat de ziekte gehad heeft (overlevenden plus overledenen).
Op dit moment komt het sterftepercentage dan neer op 2814/(33345+2814) = 7,7%.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Op deze site worden voorbeelden van andere rekenmethoden gegeven:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/
Volgens een recent Zuid-Koreaans onderzoek onder 140.000 mensen bleken 6000 mensen hiervan het coronavirus bij zich te dragen. Bij dit onderzoek werd iedereen getest, ook mensen die (vrijwel) geen symptomen vertoonden. Hiervan stierf slechts 0,6%. Dat is evenveel als bij een zware griepepidemie.
https://www.businessinsider.nl/south-korea-coronavirus-testing-death-rate-2020-3

SimonV
4 jaar geleden
2.8K
Amadea
4 jaar geleden
Misschien tellen ze een bepaald percentage mee voor mensen die het virus wel onder de leden hebben maar er niet ziek door worden?
LeonardN
4 jaar geleden
Ik denk ook (hoewel ik moet zeggen dat ik jouw berekening alsnog iets logischer zie), de berekening is zoals elder161 hem weergeeft. Dat zorgt voor een lager percentage. Daarnaast pak je een set getallen, terwijl de set waaruit 2 procent komt anders zal zijn. Wellicht dat het RIVM refereert naar dit onderzoek (en dan nog naar beneden afgerond):
https://www.nu.nl/coronavirus/6031611/onderzoek-coronavirus-81-procent-van-besmettingen-als-mild-bestempeld.html
"In het onderzoek werden meer dan 44.000 gevallen onderzocht. Het sterftepercentage van de onderzochte besmette personen is met 2,3 procent een stuk lager dan dat als gevolg van het SARS-virus (9,6 procent), eveneens een coronavirus. In totaal heeft China inmiddels meer dan 72.000 besmettingen gemeld." Een aantal dagen later met een andere set data heb je een ander getal. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#nhc
"Mortality rate nationwide was 2.1%."
Landelijk sterftecijfer was 2,1%
crispy
4 jaar geleden
die 7,7% van jouw berekening gaat over 'closed cases' oftewel afgesloten dossiers. Dat zijn patienten die genezen zijn en patienten die overleden zijn. Maar het totale aantal geinfecteerden is veel hoger, er zijn er nog heel veel ziek waarvan niet met zekerheid kan worden gezegd of ze zullen overlijden of niet. Als je alle geinfecteerde (geregistreerde!) patienten neemt, dan is het aantal overledenen inderdaad rond de 3%. Waarom RIVM dan 2% zegt weet ik niet, ik vermoed dat ze het aantal geinfecteerde mensen veel hoger inschatten omdat er een aantal niet ziek zijn of worden.

Het beste antwoord

Als ik naar jouw link kijk zie ik: Coronavirus Cases (besmettingen): 82,588
Deaths: 2,814
komt op: 2,814 / 82,588 x 100% = 3,4%
Omdat de situatie per dag wijzigt zal het RIVM misschien gebruik maken van wat oudere gegevens.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Ik vrees dat je gelijk hebt. Dat is wel een rare manier van rekenen. Je neemt dus patiënten mee waarvan je nog niet weet of ze zullen overlijden of overleven.
Alleen rekenen met herstelde en overleden patiënten geeft volgens mij een beter beeld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Ik ben uitgegaan van het aantal geregistreerde besmettingen en het aantal doden. Volgens mij werkt dat altijd zo bij een epidemie (pandemie).
Bedankt voor de 10+ en +
SimonV
4 jaar geleden
Dat klopt, als de pandemie voorbij is. Dit kan misleidend zijn als op het moment van analyse de uitkomst onbekend is voor een niet te verwaarlozen deel van de patiënten.
Zie:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV:
Je zou zeggen, dat de rekenmethodes er toch niet duidelijker op worden (uit de link:)
Let's take, for example, the data at the end of February 8, 2020: 813 deaths (cumulative total) and 37,552 cases (cumulative total) worldwide. If we use the formula (deaths / cases) we get: 813 / 37,552 = 2.2% CFR (flawed formula).