Kan je mondkapjes ontsmetten in de magnetron?

Sinds ik weet dat het uitspoelen van mijn keukendoekjes weinig nut heeft, maak ik ze schoon in de magnetron. Kan je mondkapjes ook desinfecteren in de magnetron? Voor mijn keukendoekjes stel ik de magnetron in op de hoogste stand voor een paar minuten om ze steriel te maken. De magnetron zou een veel snellere manier zijn om de mondkapjes bacterie- en virusvrij te krijgen dan de wasmachine.

3 jaar geleden
17K
Pieterke
3 jaar geleden
Ik legde eerst ook mijn vochtige vaatdoekjes in de magnetron om ze steriel te maken. Nu heb ik een andere magnetron en daar staat in de handleiding duidelijk dat je er niets van stof in mag leggen. Dat schijnt dus toch slecht te zijn voor je magnetron.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik doe ze gewoon in de wasmachine meedraaien met wasmiddel (=zeep) worden ze ook schoon van

Antwoorden (5)

Het zou kunnen, als je ze er vochtig in doet. Op die manier zouden ze zo heet kunnen worden dat ze er steriel uit komen. Als je ze er droog in doet, dan zal de temperatuur niet hoog genoeg oplopen.
3 jaar geleden
Nee. Of iig is magnetorn desinfectie niet effectief.

Magnetrons werken door lokaal verhitten van water, en bacteriën kunnen daar niet tegen. het is de vraag of virussen daar voldoende gevoelig voor zijn. MOndkapjes gebruik je in de praktijk tegen Coronavirus, en dat virus is vooral gevoelig voor zeep.
3 jaar geleden
Als je ze stoomt in de magnetron kan het nog wel. Het RIVM zegt er het volgende over:

• Magnetron zonder stoom: hierdoor smelten de maskers vaak,
zeker boven de 100 graden is dit een probleem.
• Magnetron met stoom: lijkt effectief en is makkelijk thuis of in
kleine organisaties toe te passen. Deze methode kan niet goed
opgeschaald worden en is mogelijk niet goed reproduceerbaar in
verschillende situaties vanwege de verschillen in gebruikte
apparatuur en inhomogeniteit van de straling binnenin een
magnetron.

In het algemeen is het goed om zich te realiseren dat nadat een masker
meerdere keren is op- en af gedaan de fit van het masker lijkt af te
nemen. Voor decontaminatie lijken magnetronstoom, vochtige hitte
(verwarmen tot 65oC in aanwezigheid van water; stoomsterilisatie;
autoclaveren), UV straling en waterstofperoxide op basis van
bijgevoegde artikelen de beste opties te zijn. Echter bijgevoegde
artikelen leveren geen bewijs voor het gebruik van één van deze
methoden voor COVID-19
3 jaar geleden
Magnetronstralen hebben effect op de moleculaire structuren van het object dat verwarmt wordt. Tijdens het radiatieproces gaan de moleculen steeds sneller bewegen en dit genereert warmte. Door deze warmte kunnen moleculaire structuren ook breken of kapot gaan.

Een virus is een eiwitcapsule met RNA erin, de compacte codering dat omgezet kan worden tot DNA in een gastcel. Een virus heeft geen celorganellen en 'leeft' niet, daarom dat het een levende cel nodig heeft om te repliceren.

De straling van een magnetron verwarmt niet overal gelijkmatig, daarom is dit een onbetrouwbare methode. De hitte die het genereert kan wel het virus kapot maken op moleculair niveau, dus ook de eiwitcapsule, maar door de ongelijkmatige inval van radiatie gaan wellicht niet alle virus-deeltjes kapot.

Een betere methode is om de mondkapjes een paar minuten in kokend water te doen. Dat zou genoeg zijn. Daarna goed aan de lucht drogen. Buiten is beter dan binnen, het liefst in de zon, want UV-radiatie kan virussen ook onschadelijk maken.

Je kunt er eventueel een paar druppeltjes chloor bij doen. Maar dit is niet gezond om in te ademen tijdens de verdamping met het water of van het mondkapje wanneer je het draagt. Het kan de longen irriteren. Chloor is een bijtende stof.

Het coronavirus kan tot wel negen dagen schadelijk blijven op harde en metalen oppervlakten. Het kan ook terecht komen op je haren en kleren of in de ogen.
3 jaar geleden
Je kunt mondkapjes opnieuw gebruiken. Daarvoor hoef je niet ingewikkeld te doen met magnetrons, kokend water, chloor of stoom. De virussen en bacterieën in je mondkaple gaan vanzelf dood na verloop van tijd. Dus hang je kapjes in een droge ruimte en laat ze daar een week of twee hangen. Daarna zijn ze volkomen veilig opnieuw te gebruiken. Gooi mondkapjes die er vies uitzien weg. Dit alles geldt ook voor de wegwerpversie.

Bron: https://news.yahoo.com/reuse-disposable-mask-yes-steps-192223361.html