Werkt het coronavaccin ook als je obesitas hebt?

Ik had gehoord dat het coronavaccin minder effectief zou zijn bij obesitas. Hoe komt dat? En misschien wel nog belangrijker: hoe wordt dit 'opgelost'? Krijgen zij dan extra prikken of moeten zij maar genoegen nemen met een minder hoge bescherming?

3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Het hebben van obesitas kan gezondheidsvoordelen opleveren ten opzichte van mensen met een normaal gewicht. Bijvoorbeeld: mensen met obesitas die op de ic belanden (en geen corona hebben) hebben een lagere sterftekans dan degenen met een gezond BMI.
Beland je met corona op de ic dan heb je met obesitas dezelfde sterftekans dan iemand met een gezond BMI.

Antwoorden (1)

Ja, het werkt wel, maar misschien minder goed.
Het Pfizer / BioNTech-vaccin is mogelijk minder effectief bij mensen met obesitas, suggereren de gegevens.
Italiaanse onderzoekers hebben ontdekt dat gezondheidswerkers met obesitas slechts ongeveer de helft van de hoeveelheid antilichamen produceerden als reactie op een tweede dosis van de prik in vergelijking met gezonde mensen. Hoewel het te vroeg is om te weten wat dit betekent voor de werkzaamheid van het vaccin, kan het betekenen dat mensen met obesitas een extra boosterdosis nodig hebben om voldoende bescherming te bieden tegen coronavirus.
SimonV