Wat is de betekenis van nauw contact?

Op de website van de GGD staat: "Ook nauwe contacten worden aangeraden om gedurende 10 dagen thuis te blijven en niet naar het werk te gaan. In deze informatiebrief staan de leefregels voor nauwe contacten beschreven." Wat zijn nauwe contacten? Is dat iedereen in je gezin of zou dat ook je buurvrouw kunnen zijn? En wanneer is er sprake van nauw contact? Is dat iedereen die je hebt gepasseerd binnen een straal van 1,5 meter?

3 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (1)

Nauw contact volgens RIVM:
- Je huisgenoten
- Mensen met wie je langer dan een kwartier binnen anderhalve meter bent geweest
- Maar ook als er hoogrisicoblootstelling was zoals hoesten in het gezicht
- Of direct fysiek contact, zoals zoenen
Uitgebreid:
1. Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de patiënt.
2. Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
2a. Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de patiënt tijdens diens besmettelijke periode.
2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.

Niet nauwe contacten zijn personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de patiënt op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.
SimonV