Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zie bijna alleen maar bus chauffeurs zonder mondkapje in de bus rond rijden?

Ik dacht er verplicht mondkapjes in het ov gedragen moest worden.

3 jaar geleden
2.6K
SentWierda
3 jaar geleden
In de huidige richtlijnen van de Rijksoverheid staat dat mondkapjes in het openbaar vervoer vanaf 1 juni verplicht zijn voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-personeel.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes
Ik zie niet staan dat buschauffeurs vrijgesteld zijn van het dragen van mondkapjes. Maar ook kan ik me indenken dat het onwerkbaar is om de hele dag een mondkapje te dragen. Bovendien: welke reiziger vanaf 13 jaar zit elke dag 8 lange uren in de bus?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Onder bepaalde voorwaarde hoeft een buschauffeur geen mondkapje op
Voorwaarde is wel dat de chauffeurscabine afgeschermd blijft met de afzetlinten die nu in de bussen hangen. Die afzetlinten blijven hangen, totdat er eventueel schermen bij de stoelen van de chauffeurs komen. Als die er zijn, is het dragen van een mondkapje ook niet nodig.
Als een bus maar één instapdeur heeft, geldt de afspraak om geen mondkapje te hoeven dragen niet.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
bronvermelding??
Buschauffeurs hoeven geen mondkapje te dragen. Zouden ze het willen, dan mág het wel. Maar het is best logisch, want de voordeur blijft dicht en mensen stappen achterin in. Daardoor blijft de buschauffeur afgeschermd en hij/zij zit sowieso verder dan anderhalve meter van de reizigers vandaan. Boviendien is het wel zo fijn om je gezicht vrij te hebben als je urenlang achter het stuur zit.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding