Hoeveel personen mag je werkelijk in je huis/tuin accepteren buiten je eigen gezin voordat je strafbaar bent?

Niet om te etteren maar ik wil gewoon weten tot hoever je kan gaan zonder een strafbaar feit gepleegd te hebben omtrent de maatregelen die genomen zijn qua Corona-wetgeving over het volgende: Je mag momenteel 3 personen in je huis/tuin accepteren buiten jouwn eigen gezin om mits je gepaste afstand van elkaar hebt met de bezoekers. Dan heb je dus in totaal al 5 personen. Stel er komen nog 2 personen bij, en die verblijven op het erf van de buren of op de stoep, dan zijn ze dus strikt genomen niet op jouwn erf. Of het verstandig is, is hoofdstuk 2. Daar gaat het nu even niet om. Als je puur naar de regels kijkt. Kun je wettelijk gezien hiervoor beboet worden ? Ik weet het, het is vergezocht, maar ik ben nu eenmaal iemand die graag in het grijze gebied het uiterste randje van de wettelijke feiten opzoekt.

4 jaar geleden
6.3K
crispy
4 jaar geleden
Ik denk dat je er niets van begrepen hebt.
Het gaat er niet om dat er het een en ander in regels is vastgelegd. Het gaat erom dat er door een gezamenlijke inspanning (of zo je wilt: een gezamenlijke gedragsverandering, opoffering, etc) een halt word toegeroepen aan de verspreiding van een virus.
Je gedachtengang is interessant vanuit juridisch oogpunt, maar heeft niets met de geest van de regelgeving te maken.
SnakeEye
4 jaar geleden
Beste crispy, ik snap en weet ook wel dat je zoveel mogelijk afstand moet houden en alleen buiten moet komen als het noodzakelijk is en zo veel mogelijk thuis moet blijven etc etc.... Maar het ging mij in dit geval om het juridische kant van het verhaal. Het ging met niet om je mening...
ronron1212
4 jaar geleden
@SnakeEye het is geen wetgeving maar een maatregel die gehandhaafd wordt. Aan de maatregel zijn boetes gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als er in deze hele groep mensen niet de 1,5m afstand wordt gehanteerd kan en mag de gemeente iedereen een boete geven. Het gaat niet alleen op het aantal personen wat op jouw erf mag verblijven, maar vooral om de afstand tussen de personen. En dan gelden de grenzen van jou erf niet.
MarBet
4 jaar geleden
Ik denk dat het dan nog steeds gezien wordt als 1 groep, tenzij de 2 zogenaamd genodigden van de buren ook echt afgescheiden van de groep zitten.
Z512099
4 jaar geleden
Komt er nog bij dat de meesten nog geen idee hebben hoeveel 1.50 m is, laat staan dat ze dat respecteren.

Antwoorden (1)

Het internationaal recht (artikel 12 ICESCR en artikel 11 ESH) verklaart het recht op gezondheid en dus de volksgezondheid tot fundamenteel mensenrecht. Volgens artikel 43 lid 1 van het Statuut voor her het koninkrijk is de zorg voor de verwezenlijking hiervan (het recht op gezondheid) een landsaangelegenheid.
Voor Nederland betekent artikel 43 lid 1 Statuut, dat de overheid op grond van artikel 22 lid 1 van de Grondwet maatregelen neemt ter bevordering van de volksgezondheid. Op grond van diverse aan deze wet gerelateerde regelingen kunnen Ministers en in het verlengde hiervan de burgemeesters vergaande maatregelen, o.a. noodverordeningen, nemen ter preventie van de spreiding van de ziekte.
Er geldt nu een noodverordening die zich richt tot een grote groep van de inwoners van Nederland, voor een langere periode.

Wanneer bij controle door een handhaver geconstateerd wordt dat de noodverordening wordt overtreden kan een sanctie worden opgelegd. Per individuele situatie zal de handhaver deze moeten beoordelen aan de hand van de geldende richtlijnen.
Na het geven van een daaropvolgend noodbevel dient men de plaats te verlaten. Indien hieraan geen gehoor gegeven wordt kan er vervolgens op grond van artikel 184 Wetboek van Strafrecht gehandhaafd worden.
Je kan het juridisch helemaal plat slaan als wiskunde, zoals een burgemeester het plastisch zei, maar wij leven momenteel in een crisistijd. Probeer niet de grenzen op te zoeken, denk niet in regels van waar ligt de grens. De grens ligt daar waar de verbalisant deze op dat moment op die bepaalde gronden trekt aan de hand van de instructies en de gehanteerde richtlijnen.
De bevoegdheden van de handhaving van de noodverordening zijn gebaseerd op artikel 443 van het wetboek van strafrecht. Het overtreden van een noodverordening. Het OM doet al deze gevallen af als ‘strafbeschikkingsfeit’. Hoewel het niet om een misdrijf gaat, leidt deze overtreding wél tot een aantekening die vijf jaar in de justitiële documentatie blijft staan.