Wat is de betekenis van 2G?

Om de coronamaatregelen tegen te gaan, wordt er misschien gewerkt met een '2G-regeling'. Ik snap dat er verschil is tussen 2G en 3G, maar waar staat die G precies voor?

2 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

2G: Gevaccineerd of Genezen
3G: Gevaccineerd, Genezen, of Getest.
Soms wordt er ook gesproken over 1G: Getest
Toegevoegd op 11 november 2021 20:57: tekst
2 jaar geleden
De G in deze context staat voor Groepen.
Op dit moment voert de overheid in Nederland rond de coronapandemie een beleid waarbij er onderscheid wordt gemaakt in drie groepen mensen, die toegang kunnen krijgen tot bijvoorbeeld evenementen tijdens de huidige pandemie. De drie groepen, die toegang kunnen krijgen zij 1) de volledig gevaccineerden, 2) de herstelden en 3) de negatief getesten.
Bij het 2G-beleid kunnen er nog maar twee groepen toegang krijgen. Dat zijn 1) de volledig gevaccineerden en 2) de herstelden. Dus de groep, die nu nog met een negatieve test (testen voor toegang) toegang krijgen, worden dan ook uitgesloten.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
In de bron staat niet dat G staat voor Groepen. (Er staat: groepen, zonder hoofdletter.)
In de bron staat:
2G: Gevaccineerd + Genezen
3G: Gevaccineerd + Genezen + Getest.
SentWierda
2 jaar geleden
De bron ondersteunt het antwoord van tinus1969.
Eigenlijk kan tinus1969 deze bron wel gebruiken.
SentWierda
2 jaar geleden
Nog een bron: weer het AD, een dag later (12 november). En weer: 2G = Gevaccineerden + Genezen.
Inekez1
2 jaar geleden
-
Het gaat wel om groepen mensen, maar de G staat niet voor groep.
2G = G+G = Gevaccineerd + Genezen en niet Groep 1+ Groep 2
Bij 2G staat de G voor: Gevaccineerden + Genezen/oud-Geínfecteerden
Bij 3G staat de G voor: Gevaccineerden + Genezen/oud-Geïnfecteerden + Getesten (via een sneltest).
Bronnen: vele.
(o.a. AD 11 en 12 november 2021, de Volkskrant 12 november 2021)
Ook bestaat naast de Biblebelt als coronabrandhaard, het gebied G4: vier grote gemeenten met veel corona. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Biblebelt en G4 worden tegenwoordig als aparte categorieën opgevoerd door het RIVM.
Toegevoegd op 12 november 2021 10:33: tekst