Hoe kun je de symptomen van de delta variant van corona herkennen?

Als je uiteindelijk besmet raakt, kun je dan zelf herkennen om welke variant het gaat? Hoe kan je bijvoorbeeld zien dat je de delta variant hebt?

4.1K

Het beste antwoord

De symptomen van corona zijn voor alle varianten gelijk:
• Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)
• Hoesten
• Benauwdheid
• Verhoging of koorts
• Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Echter: hoofdpijn, keelpijn en een loopneus zijn de meest voorkomende symptomen van de deltavariant van het coronavirus, blijkt uit Brits onderzoek. Volgens de wetenschappers die de studie uitvoerden, kan je ze gemakkelijk verwarren met een gewone verkoudheid. Hoest is maar het vijfde meest voorkomende symptoom bij de deltavariant. Het verlies van geur en smaak staat niet eens in de top tien
Top drie van de klassieke coronasymptomen zijn: koorts, hoesten en een verlies van geur en smaak.

Of je echt de deltavariant hebt, kan alleen in een laboratorium onderzocht worden. Daar onderzoekt het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu wekelijks een steekproef van monsters. Bij dit onderzoek worden alle bouwstenen van het erfelijk materiaal van het virus (het RNA ribonucleic acid ) in kaart gebracht. Dit heet sequentieanalyse. Daarmee kunnen ze de bouwstenen van het virus bekijken en vergelijken met die van andere monsters. Zo kunnen ze zien welke virussen van elkaar afstammen en hoe de verschillende varianten zich verspreiden.
SimonV