Vallen kantoor(groot)handels ook onder 'niet-essentiële' zaken?

Valt een kantoorzaak/-groothandel ook onder 'niet-essentiële' zaken/winkels?

3 jaar geleden
25.8K
crispy
3 jaar geleden
In relatie tot de te verwachten maatregelen: daar wordt gesproken over winkels, niet over bedrijven in het algemeen.
Het is niet zo dat de bedrijfsvoering wordt stilgelegd, maar winkelbezoeken moeten worden teruggebracht tot het noodzakelijke. Oftewel een boekwinkel waar je ook pennen, papier en nietmachines kunt kopen is een niet essentiële winkel en die zal onder het nieuwe lockdown regime gaan vallen.
Een bedrijf waar je de kantoormeubelen kunt bestellen is geen winkel, het is een zakelijk dienstverlener die (waarschijnlijk) een showroom heeft waar je kunt zien welke mogelijkheden er zijn voor je kantoorinrichting. Het is een bedrijf, gericht op B2B handel, waarbij het wellicht niet uitgesloten is dat er incidenteel ook particulieren kopen. Dat bedrijf hoeft niet dicht, dat kan gewoon zaken blijven doen met inachtname van de voorzorgsmaatregelen voor individueel fysiek contact met klanten.
tinus1969
3 jaar geleden
Er is voor zover ik weet geen eenduidige, wettelijke definitie van 'essentieel'; in de context van Corona maatregelen zal dus uit het specifieke besluit moeten blijken wat er wel en niet open blijft.

Antwoorden (2)

In verband met de sterke toename van thuiswerken door werknemers zijn kantoor(groot)handels essentiële zaken. Er is een grote behoefte aan kantoormeubilair (zoals stoelen en bureaus) en kantoorbenodigdheden.
Ook de toename van thuisonderwijs zorgt voor essentiële aankopen in kantoorzaken.
Kantoor(groot)handels vallen niet onder "niet-essentiële" zaken.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Verwijzing? Of is dit een onderbuik gevoel?
SentWierda
3 jaar geleden
Thuiswerken zonder faciliteiten gaat niet lukken. Thuiswerken is niet langer een dringend verzoek maar vanaf deze week een "moeten" voor zeer velen, omdat reizen vrijwel onmogelijk wordt. Dus: apparatuur, meubilair en benodigdheden zijn essentieel.
Duitsland neemt vanaf woensdag het voortouw. Daar is het beleid: "Bedrijven wordt verzocht "royale" thuiswerkmogelijkheden te bieden voor personeel."
Bron: AD, 14 december 2020.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Het thuiswerken, mee eens, maar daar hoef je niet te verwijzen naar het AD (zeker omdat het in het AD gaat om Duitsland), dat kan je gewoon bij het RIVM nakijken.
De rest dus onderbuikgevoel. Dank!
SentWierda
3 jaar geleden
Als je nog een verwijzing wilt: in veel kantoorzaken bevinden zich (bedrijfs)postbussen en PostNL locaties. Die kunnen niet worden gesloten.
Thecis
3 jaar geleden
Even kort een reactie hierop:
1. U geeft nog steeds geen verwijzing.
2. Het versturen van pakketjes lijkt me niet-essentieel. En meer bedrijven hebben hier last van, ook de bedrijven die géén postbus hebben. Oftewel, u geeft een reden waarom het vervelend is waarom het winkels gesloten blijft. Maar niet een onderbouwing van waarom de overheid kantoor(groot)handels als essentieel zouden zien.
Thecis
3 jaar geleden
Laten we de reactie meteen maar even afmaken.
U bent er hel erg zeker van, maar dit kan helemaal niet. Zelfs de branche weet namelijk niet wat wel en wat niet essentieel is.
https://www.nu.nl/economie/6096565/wat-niet-essentiele-winkels-dan-precies-zijn-niemand-die-het-lijkt-te-weten.html U kan dus uitsluitend een mening hebben, maar verkondigt deze als waarheid. maar het blijft dus een mening.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis.
Helaas: Nu.nl is voor mij niet een bron.
Computoon heeft al eens uitgelegd (30 januari 2020) dat PostNL in Nederland door de overheid belast is met de UPD (Universele Postdienst) en daarmee essentieel is.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Nee, ik had ook naar Teletekst kunnen verwijzen. Is ook gewoon een journalistisch verslag, maar blijft wel langer bestaan dan een paar uur. Het feit dat het voor u geen bron is, zegt mijn inziens genoeg.
Wederom gooit u met een datum. Is het nu echt zo moeilijk om een verwijzing te maken zonder dat we hoeven te zoeken? U kunt zoveel zeggen. Dit is niet verifieerbaar. Ik kan ook een verwijzing maken naar www.google.nl. Daar kan je ook heel veel vinden. Nogmaals, u onderbouwt niet. Ook in dit geval is er geen sprake van een verifieerbare verwijzing en het feit dat u het niet ziet als verwijzing, maar andere nieuwsbronnen wel, geeft gewoon aan dat deze verwijzing u niet bevalt of niet uit komt. Inhoudelijk, ik heb niet gezegd dat PostNL moet stoppen, ik heb gezegd dat postbussen e.d. wellicht even niet toegankelijk zijn. Dat is een deelaspect en dus wat genuanceerder. PostNL kan het werk nog gewoon gedaan worden.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Mijn antwoord is inmiddels onderbouwd door Rutte.
Waar de minnen betrekking op hebben? Een raadsel.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Laten we dat dan eens uitleggen.
1. Het feit dat je mogelijk gelijk hebt, wil niet zeggen dat je een goed antwoord hebt gegeven. Vergelijk het met een wiskunde opgave. Het goede antwoord geven, wil niet zeggen dat je de wiskunde beheerst.
2. Jouw antwoord is onderbouwd door Rutte? Wil je dat eens uitleggen? Ik heb de toespraak gezien, maar ik heb niet gehoord dat hij de vraag beantwoordde of een kantoor(groot)handel als essentieel gezien wordt. Concluderend, je doet een aanname, verkondigt deze als waarheid, weigert het verifieerbaar te onderbouwen en vervolgens doe je een drogredenatie (autoriteitsargument). En dat terwijl het antwoord nog steeds niet (aantoonbaar) juist is. Ik snap waar de minnen vandaan komen... Maar laten we het simpel oplossen. Geef een verwijzing waaruit blijkt dat het antwoord correct is. Rutte heeft het bevestigd? Geef het tijdstip waarop hij zei dat kantoor(groot)handels onder de essentiele zaken vallen.
SentWierda
3 jaar geleden
Rutte heeft gezegd dat de werkgever de werknemer dient te faciliteren bij het thuiswerken.
Daardoor mogen open blijven (letterlijke tekst op de website Rijksoverheid.nl): "Locaties voor zakelijke en financiële dienstverlening". In dit geval gaat het om zakelijke dienstverlening.
Ik heb het geverifieerd: de categorie kantoor(groot)handels is gewoon geopend, zowel bijvoorbeeld alle zaken die vallen onder de noemer kantoorboekhandels als alle kantoorgroothandels (bijv. Office Centre). In enkele gevallen is een uitzondering gemaakt: als het bedrijf is gevestigd in een toeristische attractie - dan geldt de benaming openbare ruimte. Voorbeelden: enkele zeer grote boekhandels in monumentale kerken.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Rutte heeft het zeer dringende advies gegeven om zoveel mogelijk thuis te werken en dit ook mogelijk te maken. Maar hierna gaat het toch wel wat mis in mijn opinie. Misschien lees ik verkeerd, maar er is nog steeds geen verwijzing naar waar de informatie gevonden kan worden. Ja, je zegt rijksoverheid.nl maar vervolgens mag ik dan weer gaan zoeken. Geen waarde dus.
Bedrijven als Office Centre hebben een zeer grote webwinkel. Die blijven inderdaad gewoon open. Ook hun vestigingen zijn inderdaad open.
Maar Bruna waar je veel kantoorspullen kan kopen, is gesloten. Primera, daar is alleen het PostNL punt van open, verder gesloten. Heel langzaam heb je de discussie willen verplaatsen van kantoor(groot)handels naar of de post wel of niet bezorgd kan worden. Maar de grote vraag of kantoorboekhandels onder de essentiele zaken vallen, daar heb je een verkeerd antwoord op gegeven. Het juiste antwoord blijkt dus te zijn, sommige wel, andere niet.
SentWierda
3 jaar geleden
De enige verwijzing die betrekking heeft op de persconferentie van Rutte:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/12/14/lockdown-om-contacten-tot-een-minimum-te-beperken
Het klopt dat Bruna en Primera gesloten zijn (behalve voor postpakketten en PostNL/DHL/ING). Deze winkels kun je niet kantoorzaken of kantoorboekhandels noemen. Bruna is meer een cadeauwinkel. Primera is een voormalige tabakszaak/lotto-totozaak die andere zaken is gaan verkopen. Jammer is wel dat ze zijn gesloten want ze hebben een belangrijke functie.
De normale kantoorboekhandels zijn geopend, dus hun functie is essentieel.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
De enige verwijzing naar de persconferentie…., ok….., Dan maar gewoon naar de persconferentie zelf:
https://www.npostart.nl/nos-journaal-toespraak-premier-rutte-coronacrisis/14-12-2020/POW_04892188
Dus graag het tijdstip waar hij zei dat kantoor(groot)handels essentieel zijn. Overigens een reality check:
Bruna is een Nederlandse detailhandelsonderneming, die actief is met ongeveer 275 winkels[bron?](2020) op de markt van boeken, tijdschriften, papier- en schrijfwaren, dagbladen, wenskaarten en multimediaproducten. In deze branche is Bruna marktleider (www.google.nl)
Bruna niet een kantoorboekhandel noemen is ontkennen dat water nat is, de aarde rond is en dat de ruimte koud is. Dus nogmaals, de grote vraag of kantoorboekhandels onder de essentiele zaken vallen, daar heb je een verkeerd antwoord op gegeven. Het juiste antwoord blijkt dus te zijn, sommige wel, andere niet.
Het gros (ik heb niet alles gechecked) is wel online te bezoeken.
SentWierda
3 jaar geleden
Het verschil tussen Bruna en een gewone kantoorboekhandel is dat Bruna voornamelijk bestsellers verkoopt - een schraal aanbod. Bovendien is Bruna sterk hobbygericht en dan bedoel ik andere zaken dan boeken..
Een gewone kantoorboekhandel heeft een groot assortiment boeken en kantoorartikelen en ruime faciliteiten tot bestellen; bestellen en afhalen hebben de komende weken een extra belangrijke functie. (Bruna is daar niet op ingesteld.)
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Wederom een mening, niet een definitie. En het feit dat het assortiment u niet aan staat of dat u het een cadeauzaak noemt, doet niets af aan de branche waar ze in zitten.
Maar het is duidelijk. Ú vindt dat:
- Bruna geen kantoorboekhandel is;
- er maar 1 verwijzing was naar de toespraak van Rutte
- de categorie kantoor(boek)handels geverifieerd was
- Rutte uw antwoord onderbouwd had
- Nu.nl geen bron is
- Een grote behoefte er voor zorgt dat iets essentieel is.
Mooie meningen, maar de echte onderbouwing blijft achterwege. Ondanks herhaaldelijke verzoeken. En hoe graag u het wellicht ook wilt, de realiteit gaat zich niet aan uw mening aanpassen. Mijn inziens blijft het antwoord blijft incompleet en daardoor incorrect.
In relatie tot de te verwachten maatregelen: daar wordt gesproken over winkels, niet over bedrijven in het algemeen.
Het is niet zo dat de bedrijfsvoering wordt stilgelegd, maar winkelbezoeken moeten worden teruggebracht tot het noodzakelijke. Oftewel een boekwinkel waar je ook pennen, papier en nietmachines kunt kopen is een niet essentiële winkel en die zal onder het nieuwe lockdown regime gaan vallen.
Een bedrijf waar je de kantoormeubelen kunt bestellen is geen winkel, het is een zakelijk dienstverlener die (waarschijnlijk) een showroom heeft waar je kunt zien welke mogelijkheden er zijn voor je kantoorinrichting. Het is een bedrijf, gericht op B2B handel, waarbij het wellicht niet uitgesloten is dat er incidenteel ook particulieren kopen. Dat bedrijf hoeft niet dicht, dat kan gewoon zaken blijven doen met inachtname van de voorzorgsmaatregelen voor individueel fysiek contact met klanten.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Als in Duitsland de groothandel open mag blijven, zal dat hier ook mogen.
Uitgesloten van lockdown zijn daar: winkels voor boodschappen, wekelijkse markten voor boodschappen, directe verkopers van boodschappen, ophaal- en bezorgdiensten, drankenwinkels, reformwinkels, apotheken, winkels voor medische artikelen, drogisterijen, opticiens, audiciens voor gehoorapparaten, benzinestations, autowerkplaatsen, fietsenmakerijen, banken en spaarbanken, postkantoren, stomerijen , wasserettes, krantenverkoop, markten voor dierbenodigdheden, voermarkten, verkoop van kerstbomen en groothandel.
https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenburg-vorpommern/Lockdown-wirtschaftliche-Katastrophe-fuer-Handel-in-MV,einzelhandel316.html