Is de coronavaccinatie veilig voor pasgeboren baby's?

Ik dacht te hebben opgevangen dat ze ook willen beginnen met het vaccineren van baby's tegen corona. Maar baby's hebben toch al amper iets van afweerstoffen? Reageren zij dan wel goed op zo'n prik?

2 jaar geleden
1.4K
Utrecht
2 jaar geleden
Dat heb je dan helemaal verkeerd opgevangen. Zeker op Facebook gezien.
De discussie die nu loopt is vaccinatie vanaf 12 jaar.
LeonardN
2 jaar geleden
"Ik dacht te hebben opgevangen"
Vziw is er nog niet het idee dat kinderen gevaccineerd gaan worden, laat staan baby's https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5201755/corona-update-kinderen-leeftijd-vaccinatie-programma-rivm Moeten kinderen straks ook nog worden gevaccineerd tegen het coronavirus? Nee, is het voorlopige antwoord van het RIVM. "In eerste instantie worden de vaccins gebruikt voor mensen van 18 jaar en ouder", zegt woordvoerder Marah Michel. "Dit komt omdat er nog niet voldoende is getest op kinderen. Op dit moment blijkt dat jonge kinderen niet heel erg vatbaar zijn voor de infectie van het coronavirus." Wellicht al weer oud nieuws, maar iets nieuwers (met andere info) kan ik zo snel niet vinden.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dit is het laatste wat ik erover gelezen heb. https://www.ad.nl/binnenland/kinderen-vanaf-12-jaar-met-medisch-risico-krijgen-vaccinatie-binnenkort-ook-alle-gezonde-kinderen~aa808d93/
tinus1969
2 jaar geleden
@KarinH, mbt 'Maar baby's hebben toch al amper iets van afweerstoffen?'
Daarom moet je baby's juist vaccineren, zodat ze afweerstoffen gaan aanmaken! De afweer van baby's is verder in het algemeen uitstekend; juist voor baby's zijn alle ziektekiemen nieuw.

Het beste antwoord

Baby's zullen hier niet tegen ingeënt gaan worden. Het coronavaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty) heeft op 28-05-2021 als eerste coronavaccin een positief advies gekregen voor kinderen vanaf 12 jaar. Het vaccin was al voorwaardelijk goedgekeurd en in gebruik voor mensen vanaf 16 jaar.

Pasgeboren baby’s zijn beschermd tegen infectieziekten door de antistoffen die zij krijgen van hun moeder via de placenta. Deze antistoffen verdwijnen langzaam in de maanden na de geboorte. Het is nog niet onderzocht of dit voor de antistoffen na coronavaccinatie ook zo is, maar dat lijkt wel aannemelijk. Het is daarom verstandig voor een zwangere vrouw om zich te laten vaccineren, want daardoor worden zowel zij als haar nog ongeboren kind beschermd tegen Covid-19.

Over het algemeen wijzen de onderzoeken uit dat een infectie met het coronavirus bij baby’s licht verloopt. Ernstige medische problemen zijn bij kinderen met het coronavirus niet gebruikelijk. Het ziet er daarom niet naar uit dat de minimum leeftijd voor een coronavaccinatie nog verder verlaagd zal worden dan 12 jaar.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is veilig volgens Fauci, de van Dissel van USA
Het is verstandig kinderen van alle leeftijden, inclusief baby's, te vaccineren tegen het coronavirus. Dat zegt de bekende Amerikaanse epidemioloog en regeringsadviseur Anthony Fauci in een video-interview met Amerikaanse en internationale journalisten, waaronder het ANP.
,,We weten dat het veilig en effectief is kinderen van twaalf jaar en ouder te vaccineren", zegt Fauci. ,,We gaan een leeftijdsafname zien: van twaalf naar negen jaar, van negen naar zes jaar, van zes naar twee jaar en van twee jaar tot twee maanden." Volgens Fauci is er waarschijnlijk eind dit jaar, maar uiterlijk aan het einde van het eerste kwartaal van 2022, "voldoende informatie uit onderzoek om kinderen van alle leeftijden te vaccineren".
2 jaar geleden
janjan
2 jaar geleden
Voor de goede orde, ik denk daar anders over.
tinus1969
2 jaar geleden
@janjan, waarom?