Waarom is het corona virus zo bijzonder?

Op de radio hoor je minstens 1 keer per dag iets over het corona virus.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een nieuwe besmettelijke ziekte die alleen gevaarlijk is voor oudere mensen.
Overal waar je komt hoor je er nu mensen over praatten terwijl het een ziekte is net als andere ziektes.
Wat is er zo bijzonder aan dat die belangrijker is dan andere ziektes en waarom genezen ze de patiënten niet als het een griep is die longontsteking kan veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.8K
ronron1212
4 jaar geleden
die alleen gevaarlijk is voor oudere mensen dat is dus niet waar en is dat overigens niet erg genoeg? En patiente genezen echt wel. maar er gaan ook mensen aan dood
Amadea
4 jaar geleden
Er sterven meer mensen door dan door gewone griep, en het blijkt dat dit virus zich in vrij snel tempo over de hele wereld kan verspreiden. Dat maakt dat dit anders is dan een "gewone" ziekte.
SentWierda
4 jaar geleden
Tot nu toe overlijden veel minder mensen aan de coronagriep dan aan een gewone griep. Bij een 'gewone' griep stierven alleen al in Nederland in 2018 ongeveer 9500 mensen. Nu in Nederland niet één. Wat dat betreft is de coronagriep in Nederland een onbeduidend griepje.
De coronagriep is vooral geconcentreerd in China en in geringe mate in een aantal landen. Het bijzondere en verontrustende van de griep is dat er geen vaccin tegen bestaat en dat betekent dat het een mondiale griep kan worden, een pandemie, die niet te beheersen is en vele miljoenen mensenlevens kan kosten. Zoals in 1918 de Spaanse griep. In eerste instantie verliep de Spaanse griep zoals nu de coronagriep: de gevolgen vielen mee. Toen iedereen dacht: nu is de griep afgelopen, keerde de griep terug en stierven vele miljoenen mensen. Alleen al in Nederland tussen de 20.000 en 60.000 - afhankelijk van de rekenmethode. Hiermee wordt bedoeld: was de griep de belangrijkste doodsoorzaak of gaf de griep een laatste zetje?

Antwoorden (4)

Omdat het allemaal nieuw is. Er is nog geen geneesmiddel voor, en de mens tegenwoordig is zo gewend aan directe oplossing van dit soort ziektes dat ze zich lam schrikken als er ineens iets is wat niet meteen opgelost kan worden.
4 jaar geleden
Hoe gevaarlijk het nieuwe coronavirus uit het Chinese Wuhan nu echt is, moet nog blijken. Toch is het bijzonder verstandig dat de gezondheidsautoriteiten wereldwijd en in Nederland en alert zijn.

Niemand moet er aan denken dat er een pandemie komt met zulke dramatische gevolgen als de Spaanse griep van begin vorige eeuw.

Tot nu toe lijkt het nieuwe coronavirus niet veel gevaarlijker dan een gewone griep. Maar aan de jaarlijkse wintergriep overlijden ook ieder jaar enkele duizenden mensen, voor een groot deel ouderen met een zwakkere gezondheid. En door de gewone griep kunnen in uitzonderlijke gevallen ook gezonde jongere mensen ernstig ziek worden of zelfs overlijden. Het is daarom van belang ook de gewone griep serieus te nemen.

Er is alleen nog veel onbekend over het nieuwe virus. Hoe besmettelijk het nou echt is, hoe verspreiding het best is te voorkomen, welke patiënten er het meest onder lijden.
Het meest onzeker is nog hoe het virus zich gaat ontwikkelen. Het kan nog muteren tot een gevaarlijker variant maar de kans is ook groot dat het juist minder gevaarlijk wordt voor de mens.

Hoe dan ook is het verstandig dat de Nederlandse zorgautoriteiten goed voorbereid zijn. Liever voor niets rampenplannen gemaakt dan er te laat achter komen dat we ons beter hadden moeten voorbereiden.
SimonV
4 jaar geleden
Mooi genuanceerd antwoord, maar “Tot nu toe lijkt het nieuwe coronavirus niet veel gevaarlijker dan een gewone griep”?
Heb je hier een bron van?
Voor een gewone griep worden niet alle scholen in China, Japan en Italië gesloten…
LeonardN
4 jaar geleden
@SimonV
Dat komt uit de bron die Oze opgeeft. De bron is echter van eind januari, volgens mij is die consensus al een aantal weken veranderd en is duidelijk dat het relatieve sterftecijfer een stuk hoger is. Volgens onderstaande bron:
Griep 0,1% vs corona ~1 tot 2%
https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html De laatste paragraaf is dan ook bevreemdend aangezien er al ~23 besmettingen bekend zijn in Nederland. De kans dat er "voor niets" een rampenplan is gemaakt is al voorbij. @Oze (je voelt hem denk ik al aankomen)
Oude achterhaalde bron > minduimpje.
SimonV
4 jaar geleden
Het kan zijn dat het coronavirus inderdaad niet veel gevaarlijker dan een gewone griep!
Zuid-Korea heeft meer dan 140.000 mensen getest op het virus en meer dan 6.000 gevallen bevestigd. Dat waren dus niet alleen mensen die zelf meldden dat ze ziekteverschijnselen hadden. Het sterftecijfer lag rond de 0,6. Het land kan tot 10.000 testen per dag uitvoeren en heeft drive-in testklinieken gebouwd die coronavirusgevallen in slechts 10 minuten kunnen detecteren. Ambtenaren zeggen dat de klinieken de testtijd met een derde kunnen verkorten. Dankzij deze snelle reactie kon Zuid-Korea meer dan 6.000 coronaviruspatiënten detecteren, van wie er ongeveer 35 zijn overleden. Dat betekent dat het sterftecijfer van het land - het aantal sterfgevallen van het totale aantal infecties - ongeveer 0,6 is. https://www.businessinsider.nl/south-korea-coronavirus-testing-death-rate-2020-3
Het is helemaal niet zo bijzonder, je krijgt alleen de reactie van de mensen dat het zo bijzonder is omdat het onbekend is, ze weten niet wat ze kunnen verwachten

Het lijkt op griep, oudere mensen met een zwakke gezondheid kunnen ook aan griep sterven.

We hebben nog geen medicijn gevonden voor het coronavirus. Wel zijn ze bezig Met een medicijn te maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tot nu toe lijkt het coronavirus gevaarlijker dan de griep.
Het sterftepercentage van 3% is een grove schatting op basis van de informatie die er nu is. Het sterftepercentage van griep is minder dan 0,5%.
Daarnaast is het coronavirus even besmettelijk als of besmettelijker dan het griepvirus.
Hopelijk gaat het dezelfde kant uit als het SARS-coronavirus:
“De eerste gevallen verschenen in de Chinese provincie Guangdong, eind 2002.
Op 5 juli 2003 liet de Wereldgezondheidsorganisatie na een periode van 20 dagen zonder nieuwe gevallen weten dat de ziekte overal onder controle leek te zijn, maar waarschuwde tevens dat ze in de daarop volgende wintermaanden opnieuw zou kunnen uitbreken.”
Dat is nooit gebeurd.
.
‘k Vroeg me af waarom het aantal nieuwe gevallen in China afneemt. Dit blijkt veroorzaakt door de strenge maatregelen die het openbare leven zeer beperken, zoals het afsluiten van steden, annuleren van evenementen en sluiten van scholen en theaters.
Twee veel gebruikte apps voor mobiele telefoons, AliPay en WeChat - die in de afgelopen jaren contant geld in China hebben vervangen - hebben bijgedragen aan de handhaving van de beperkingen, omdat ze de overheid in staat stellen de bewegingen van mensen bij te houden. Kleurcodes op mobiele telefoons - waarbij groen, geel of rood de gezondheidstoestand van een persoon aangeven - laten bewakers op checkpoints weten wie ze moeten doorlaten.

Analyse dataset
Wetenschappers analyseerden uit een dataset van 90.000 gevallen dat ongeveer 80% van de besmette mensen een milde tot matige ziekte, 13,8% ernstige symptomen en 6,1% levensbedreigende episodes had, van ademhalingsfalen, septische shock of orgaanfalen. Het sterftecijfer van de casus was het hoogst voor mensen ouder dan 80 (21,9%) en mensen met hartaandoeningen, diabetes of hypertensie. Koorts en droge hoest waren de meest voorkomende symptomen. Verrassend genoeg had slechts 4,8% van de besmette mensen loopneuzen. Kinderen maakten slechts 2,4% van de gevallen uit en bijna geen enkele was ernstig ziek. Voor de milde en matige gevallen duurde het gemiddeld 2 weken om te herstellen.

Zie uitgebreid rapport WHO:
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Het zal nog minstens een jaar duren voor er een vaccin ontwikkeld en geproduceerd is dat voor iedereen beschikbaar is.
SimonV
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Een viroloog op tv vertelde dat de kans op muteren tot een gevaarlijker variant klein is, omdat het virus er geen belang bij heeft (ook) zelf dood te gaan. Het klinkt plausibel.
LeonardN
4 jaar geleden
Klinkt voor mij juist nog even heel implausibel. Maar dat kan aan mij liggen. Hoe kan een virus, het belang wat deze zou hebben, maar waar deze geen weet van heeft, vertalen naar een kleinere kans op een mutatie (een proces waar deze naar mijn weten ook geen invloed op heeft)? === -De kans dat er een meteoor op mijn hoofd valt is klein
-Ik heb er weinig belang bij dat er een meteoor op mijn hoofd valt.
Drogredenering: De kans dat er een meteoor op mijn hoofd valt is klein, WANT ik heb er weinig belang bij dat ik daardoor dood ga. Nu zal de viroloog geen drogredenering hebben gegeven, maar voor mij klinkt het nu nog wel zo. Misschien zie ik iets over het hoofd.