Om zwelling van het been te voorkomen/ te verminderen. Als dat dus niet gebeurt, zwelt het been en komt het te strak in het gips te zitten met alle gevolgen van dien. Ook zonder gips moet zwelling van het been voorkomen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te voorkomen dat het been opzwelt, of om een bestaande zwelling te laten verminderen.
bamibal
11 jaar geleden
Bijna altijd zit er nog een mens aan vast en vaak ook nog een tegenwicht, om de gebroken botten goed op elkaar aan te laten sluiten, zodat ze op de juiste manier en plaats weer aan elkaar groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een fractuur (alle botten) zijn er meerdere behandelmethodes:

1 er is eigenlijk geen behandeling nodig;
2 gipsbehandeling;
3 een operatieve behandeling;
4 verschillende tussenvormen.

1 hier vallen bijv gebroken ribben of vingertoppen onder
2 is het bekendst, vooral als de gebroken stukken niet echt ver van elkaar af zijn gegaan.
3 vooral om de nadelen van gips te voorkomen en door de operatie worden de gebroken botstukken zo stevig aan elkaar bevestigd dat men meteen na de operatie weer kan oefenen zodat de spieren stevig blijven, de gewrichten soepel en zodat het bot niet ontkalkt.
4 Dit zijn behandelingsvormen waarbij, bijvoorbeeld door middel van gewichten, aan het been getrokken kan worden om zo de botstukken ten opzichte van elkaar op hun plaats te houden. Het been kan dan op een speciale slede liggen, al of niet in een gipsspalk. Deze methode kan ook gebruikt worden als voorlopige behandeling totdat de omstandigheden (bijvoorbeeld de toestand van de weefsels in de omgeving van de breuk) een andere definitieve behandeling mogelijk maken, bijvoorbeeld gips of een operatie.

Dus: het kan als voorlopige behandeling worden gebruikt tot men bijv wel kan opereren of gips kan geven. Hierbij worden er dus door gewichten zo aan het been getrokken dat ze botstukken tov van elkaar op hun plaats blijven.