Klopt het dat je door hormoontherapie voor menopauze meer kans hebt op borstkanker?

Ik ben al sinds mijn 41 in de menopauze en slik van dan al hormoontherapie op aanraden van mijn gynicoloog. Mijn osteopaat zei me vandaag dat slikken van hormoontherapie per jaar dat je dat slikt , je meer en meer kans krijgt op borstkanker . Klopt dit ? Mijn gynicoloog beweert het tegendeel. Wie moet ik nu geloven ?? De osteopaat suggeert om over te schakelen op menohop dat volgens hem volledig natuurlijk is en de kans op borstkanker een heel pak minder is .... hij zegt dat ik nu mijn lichaam vergiftig met sythetische medicijnen en dat ik me met hop pakken beter gaat voelen ?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee hoe oud je nu bent, maar het is helemaal geen slecht idee om, als je al lang hormonen slikt, een tijdje te stoppen met de hormonen en te kijken hoe je lichaam nu reageert.
doralien
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoordje , ik ben nu 47 jaar oud / jong.
doralien
11 jaar geleden
@LGA, oesje ... k hoop dat intussentijd alles met je ok is ? Volgens die osteopaat zou elk jaar dat je de pil ( anticonceptie ) en de hormoonpil voor de menopauze in mijn geval Heria of livial er voor zorgen dat je een verhoogd risico hebt op borstkanker ... Mijn gynaecoloog zei me dat voornamelijk het gebruik van alcohol en een te hoog bmi gehalte daarvoor zorgde .... wie moet je geloven ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verhaal over Hop en het vergiftigen van je lichaam met synthetische medicijnen klinkt als kwakzalverspraat. Maar dat is ook niet zo vreemd bij een osteopaat; valt onder de alternatieve geneeswijzen.

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf wat voor medicatie je gebruikt. Alleen oestrogenen geven pas na lange tijd van gebruik een verhoogd risico op borstkanker, terwijl zij wél een verhoogd risico geven op baarmoederkanker. Oestrogenen combineren met progestagenen verlaagd het risico op baarmoederkanker weer, maar doet inderdaad het risico op borstkanker eerder toenemen. Verschillende onderzoeken produceren verschillende cijfers, maar dát het risico verhoogd is, dat is inderdaad bekend. Het lijkt er ook op dat dit risico vooral groter is bij vrouwen met een hoger BMI, en dat het risico toeneemt bij langduriger gebruik.

Het is daarom altijd een afweging of je wel of niet hormonen gebruikt, zoals trouwens bij elk medicijn. De combinatiepil, het meest gebruikte anticonceptiemiddel, heeft trouwens precies dezelfde risico's. Voor menopauzale klachten is de afweging o.a. afhankelijk van de ernst van de klachten. Bij ernstige klachten kan een vrouw soms nauwelijks functioneren en is er veel ziekteverzuim. Hormoontherapie kan dan een goede optie zijn. Bij minder ernstige klachten wordt de afweging al lastiger. Het gaat altijd om de - relatieve - noodzaak van het middel dat je gebruikt. Maar dat is zo - zoals ik al zeg - bij letterlijk élk medicijn dat je gebruikt. Altijd zal de afweging gemaakt moeten worden of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen, en altijd is het belangrijk om een behandeling regelmatig opnieuw te evalueren.

Over de effecten van bepaalde natuurlijke middelen op overgangsklachten is trouwens nog weinig duidelijk, en het is zeker niet aangetoond dat deze middelen even effectief zijn. Ook zijn de risico's hiervan veel minder bekend. Het lijkt mij wel waarschijnlijk dat natuurlijke producten in elk geval in mindere mate het verhoogde risico van o.a. borstkanker en trombose veroorzaken, maar dit is niet zeker, terwijl ook de werkzaamheid dubieus is.

Wat je dus moet doen? Dat zul je samen met je arts af moeten wegen. Zeker als je al langere tijd hormonen gebruikt is het natuurlijk altijd de vraag hoe lang je er nog mee door moet gaan, en kun je je afvragen of bij stoppen de klachten misschien wel weg zullen blijven. Een ander middel proberen is ook altijd een optie, en net zo goed een afweging om samen met arts te maken als het al dan niet doorgaan met de hormoontherapie.

Zet samen met je arts de voor- en nadelen op een rij, bepaal wat voor jou belangrijk is, probeer eventueel dingen uit, en besluit dan wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een Engels onderzoek wees uit dat de kans op borstkanker bij vrouwen die hormonen gebruiken anderhalf keer zo hoog is als bij vrouwen die geen hormonen gebruiken.
Er zijn tegenwoordig wel alternatieven. Zie verder de info op bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten het feit dat hormonen slikken tijdens de overgang de kans op borstkanker verhoogt heb je ook een grotere kans om trombose/longembolie te krijgen,zeker i.c.m overgewicht en/of roken.
Ben zelf 42 en enige jaren in de overgang,heb zelf trombose en longembolie gehad en mag geen hormonen meer slikken en moet zeggen,bevalt me veel beter zonder hormoontherapie. De overgang is een natuurlijk iets,dat moet je doorlopen,en daar hoort geen gevaarlijke onnatuurlijke hormoontherapie bij.