Wat moet ik doen als ik veel moet spugen?

Ik moet de afgelopen maanden ontzettend veel spugen, en dan bedoel ik ook echt veel. Als ik op bed lig duurt het maar een paar seconden tot ik me mond half vol heb met spuug. Op straat moet ik telkens spugen. Als ik tv kijk moet ik spugen. Ik poets me tanden nu vaker per dag maar ook dat helpt niet. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Te veel speeksel aan maken kan door verschillende aandoeningen komen daarom is het verstandig om naar je huisarts te gaan.

Aangezien het nu weekend is raad ik je voor nu aan om vast te beginnen met GEEN zure dingen te eten en drinken,op snoepjes of iets dergelijks te zuigen en kauwgom te kauwen omdat je hierdoor extra speeksel aanmaakt!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb geen bron maar weet dit omdat ik juist het tegenovergestelde heb,dus geen speeksel aanmaak en dit soort dingen daarom juist wel moet doen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij je speeksel steeds uitspuugt maakt je lichaam weer meer aan, dat kan ook een vicieuze cirkel worden maar het kan ook een aandoening zijn:

Wat is speekselvloed (hypersalivatie)?

Bij overmatige speekselvloed heeft u hinder van teveel speeksel. Daarbij kan het gaan om een verhoogde aanmaak doordat de speekselklieren te veel produceren (hypersalivatie). Ook kan de afvoer van het speeksel minder goed functioneren. Dit kan een bijwerking zijn van sommige medicijnen of passen bij bepaalde ziektes.
Hoe merkt u speekselvloed?

Een mens produceert wel 1 tot 1,5 liter speeksel per dag vanuit de speekselklieren in de wang en de bodem van de mond. Is de aanmaak verhoogd of de afvoer verstoord, dan gaat de patiënt kwijlen. Dat kan leiden tot een sociale en emotionele handicap, omdat het er onprettig uitziet, de kleding nat wordt en kan gaan ruiken.
Wat kan er aan gedaan worden?

Als hypersalivatie het gevolg is van medicijnen kan soms de dosering worden aangepast.

Speekselvloed treedt vaak op bij Parkinson-patiënten en bij één op de drie patiënten met ALS. Ook de slik- en kauwspieren zijn dan aangedaan. De afvoer is dan gestoord door verminderde spierwerking.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de activiteit van de speekselklieren te verminderen onder andere door het toedienen van medicijnen.
--------------------------
Je kunt dus wel eens langs gaan bij de huisarts om dit te laten controleren.