Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat moet ik doen als ik veel moet spugen?

Ik moet de afgelopen maanden ontzettend veel spugen, en dan bedoel ik ook echt veel. Als ik op bed lig duurt het maar een paar seconden tot ik me mond half vol heb met spuug. Op straat moet ik telkens spugen. Als ik tv kijk moet ik spugen. Ik poets me tanden nu vaker per dag maar ook dat helpt niet. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Speekselklieren: algemene informatie Zonder speeksel zou ons leven er heel anders uitzien, het kent namelijk vele belangrijke functies. Speeksel vergemakkelijkt namelijk het slikken, gaat infectie tegen en houdt de mond en tanden schoon. Daarnaast is het vrij basisch (pH > 7.0), zodat zure voeding kan worden geneutraliseerd. Bij een pH van 5,5 gaat het tandglazuur namelijk al oplossen. Als je al bedenkt dat Coca-Cola al een pH heeft van 2 tot 2,5 is het speeksel dus erg belangrijk om tanderosie tegen te gaan! Veel tandartsen zijn het er over eens dat tegenwoordig cariës (lees hier het artikel over tandbederf) niet meer het probleem is van gebitten van jongeren, maar tanderosie. De werking van de speekselklieren kan op allerlei manieren gestoord zijn (te veel of te weinig speekselproductie, infectie, verstopte speekselgangen, tumoren) en de behandeling is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Bij verwijdering van een speekselklier, zullen de overblijvende klieren de functie overnemen en voldoende speeksel produceren. Symptomen van speekselklier aandoeningen Wat kunt u waarnemenen? Toegenomen of verminderde speekselproductie. Pijn in de mond, vooral tijdens eten. Vieze smaak en koorts (ontstoken speekselklier). Toegenomen tandbederf (cariës) en slikklachten door verminderde speekselproductie. Zwelling rond de mond of voor de oren. Zwelling en pijn bij ontsteking van speekselklieren of speekselstenen (sialolithiasis). Er is geen samenhang tussen het voorkomen van speekselstenen en steenvorming elders in het lichaam, zoals nierstenen en galstenen. Pijnlijke zwelling die langzaamaan ontstaat, kan wijzen op speekselkliertumoren en andere onderliggende ziekten (zie oorzaken). Oorzaken van speekselklier aandoeningen Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen die kunnen leiden tot speekselklieraandoeningen: Bacteriën en virussen kunnen ontstekingen veroorzaken (Bof, AIDS). Door chemische bestanddelen in het speeksel kunnen stenen ontstaan. De oorzaak van speekselkliertumoren is niet bekend. Overmatige speekselproductie kan worden veroorzaakt door infectie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100