Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wat is de diagnose voor CVS of ME?

hoe wordt vastgesteld dat iemand ME of CVS heeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal worden de CDC-criteria uit 1994 gebruikt: CDC-criteria van 1994 [3] Hoofdcriterium: CVS wordt gekenmerkt door vermoeidheid die: •niet medisch is te verklaren (zie hierna onder uitsluitingscriteria); •nieuw is, dus niet al levenslang aanwezig is; •al minstens zes maanden duurt; •niet het gevolg is van voortdurende inspanning (zoals overwerk, te intensief sporten); •niet beduidend afneemt door rust; •een duidelijke verlaging van het activiteitenniveau veroorzaakt wat betreft werk, opleiding, sociale of privé activiteiten. Nevencriterium: Daarnaast moeten minstens vier van de volgende symptomen aanwezig zijn: •problemen met het concentratievermogen en korte termijn geheugen; •pijnlijke keel; •gevoelige lymfeklieren in hals of oksels; •spierpijn; •hoofdpijn (die anders van aard, patroon of ernst is dan voorheen); •niet-verfrissende slaap; •na inspanning een lang aanhoudend malaise gevoel (meer dan een etmaal); •pijn in verschillende gewrichten die niet gepaard gaat met roodkleuring of zwelling. Uitsluitingscriteria: De diagnose ME/CVS mag niet worden gesteld als de vermoeidheid kan zijn veroorzaakt door: •een bekende aandoening die vermoeidheid als gevolg heeft (moet dus worden onderzocht); •een ernstige depressie met psychotische of melancholische kenmerken; •medicijnen met vermoeidheid als bijverschijnsel; •eetstoornissen (anorexia, bulimia of ernstige vetzucht); •misbruik van alcohol of andere middelen.

Bronnen:
http://www.steungroep.nl/index.php/compone...

Lastige vraag hoor ;) Zoals met wel meer aandoeningen/ziektes is de wetenschap (nog ) ontoereikend om met zekerheid hierover een diagnose te stellen. Zelf kreeg ik na een operatie een complicatie die destijds vrij onbekend was (in1995) en nu erkend/herkend wordt als (Post-traumatische Dystrofie, soms Sudeckse (PTD/CRPS) http://nvvh.artsennet.nl/Artikel/Posttraumatische-dystrofie.htm Moeilijke met ME/CVS is dat er geen ZICHTBARE verschijnselen zijn en ook de lab-waarden geen geen zekerheid of eenduidigheid bij eventuele vermoedens van deze ook nare ziekte. Er is geen onderzoeksmethode om ME/CVS onomstotelijk aan te tonen. Dit maakt het stellen van een diagnose moeilijk. Wetenschappers hebben lijsten met (combinaties van) symptomen opgesteld waaraan iemand moet voldoen om de diagnose ME/CVS te krijgen. De afkorting CVS staat voor Chronisch Vermoeidheidsyndroom, ook wel ME (Myalgische Enchephalomyelitis) genoemd. De ziekte ME/CVS is te herkennen aan ernstige vermoeidheid. Daarnaast hebben mensen met ME/CVS uiteenlopende klachten zoals pijn in de gewrichten, spierpijn en krampen, concentratie en/of geheugen problemen en hoofdpijn. Ook herstellen zij zich niet zo snel van lichamelijke inspanningen (inspanninginstolerantie). De ziekte heeft een onvoorspelbaar verloop. Het is niet duidelijk of het gaat om een opzichzelfstaande ziekte of om verschillende aandoeningen met gelijksoortige symptomen die zich in verschillende combinaties voor kunnen doen. Omdat ME/CVS wordt ERVAREN als een ziekte spreken wij van een ziekte. ME/CVS treedt soms acuut op na een ernstige virusinfectie zoals griep of de ziekte van Pfeiffer, of na een operatie of ongeval. In andere gevallen is er geen duidelijke aanleiding en ontwikkelt de ziekte zich heel geleidelijk. De oorzaak van ME/CVS is helaas nog onbekend. Het stellen van een diagnose en het vinden van de juiste behandeling is dus niet eenvoudig In Nederland stellen artsen de diagnose op basis van de Amerikaanse diagnosecriteria voor ME/CVS. Maar omdat deze criteria bedoeld is om wetenschappelijke studies met elkaar te vergelijken is de laatste jaren internationaal meer vraag bij artsen naar een praktijkgerichte diagnosecriteria. Om hieraan tegemoet te komen heeft een internationale commissie van medische experts in Canada, een praktijkgerichte richtlijn ontwikkeld. Het Canadees Consensus Document. bron: http://www.me-cvs-stichting.nl/over-me-cvs/me-cvs-in-het-kort/

Bronnen:
http://www.cdc.gov/cfs/general/diagnosis/i...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100