Meestal worden de CDC-criteria uit 1994 gebruikt:

CDC-criteria van 1994 [3]

Hoofdcriterium:

CVS wordt gekenmerkt door vermoeidheid die:
•niet medisch is te verklaren (zie hierna onder uitsluitingscriteria);

•nieuw is, dus niet al levenslang aanwezig is;

•al minstens zes maanden duurt;

•niet het gevolg is van voortdurende inspanning (zoals overwerk, te intensief sporten);

•niet beduidend afneemt door rust;

•een duidelijke verlaging van het activiteitenniveau veroorzaakt wat betreft werk, opleiding, sociale of privé activiteiten.

Nevencriterium:

Daarnaast moeten minstens vier van de volgende symptomen aanwezig zijn:

•problemen met het concentratievermogen en korte termijn geheugen;

•pijnlijke keel;

•gevoelige lymfeklieren in hals of oksels;

•spierpijn;

•hoofdpijn (die anders van aard, patroon of ernst is dan voorheen);

•niet-verfrissende slaap;

•na inspanning een lang aanhoudend malaise gevoel (meer dan een etmaal);

•pijn in verschillende gewrichten die niet gepaard gaat met roodkleuring of zwelling.

Uitsluitingscriteria:

De diagnose ME/CVS mag niet worden gesteld als de vermoeidheid kan zijn veroorzaakt door:

•een bekende aandoening die vermoeidheid als gevolg heeft (moet dus worden onderzocht);

•een ernstige depressie met psychotische of melancholische kenmerken;

•medicijnen met vermoeidheid als bijverschijnsel;

•eetstoornissen (anorexia, bulimia of ernstige vetzucht);

•misbruik van alcohol of andere middelen.