Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Acclimatiseert je lichaam als je naar een warmer land gaat met een ander klimaat?

Als je bijvoorbeeld van België naar Spanje verhuist, word je de temperatuur dan gewoon na een tijd of blijf je zweten en warm hebben zoals op de eerste dag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Jazeker. In Suriname heeft men het over 'guur' weer als er een windje staat en wat wolken hangen. Het is dan vaak rustig 25 graden, maar men trekt gewoon een sweater aan.

In Noord-Afrika sprak ik iemand die klaagde dat het in de winter soms maar 10 graden boven nul was. Hij trok dan twee broeken over elkaar aan.

Wij nemen geen absoluten waar, alleen relatieve temperatuur. Je kunt dit goed testen met drie bakken water: 1 koud, 1 warm en 1 lauw. Houd je linkerhand in de koude bak en je rechter in de warme. Als je na een minuutje je beide handen in de lauwe bak doet voelt de linker 'warm water' en de rechter 'koud water'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je hier beweert is dat de lokale bevolking een eigen idee heeft van wat warm en koud is. Dat zegt niks over hoe jij jezelf zou aanpassen als je er tussen ging wonen.
Heb je zelf in Noord-Afrika gewoond?
Ik heb zelf ervaren dat ik na 4 jaar tropen nog steeds de kriebels kreeg van langdurige temperaturen boven de 30 graden, terwijl mijn leerlingen inderdaad een trui aan trokken als het buiten 26 graden was.
Je went er op een gegeven moment aan, maar hoe snel dit gaat zal voor iedereen verschillen.
Ik heb zelf bijna twee jaar in California gewoond en toen ik daar net woonde (Oktober, met ongeveer 18 graden) liep ik zonder jas rond en had ik het nog warm, terwijl anderen al met een jas aan rond liepen. Een jaar later liep ook ik in diezelfde periode met een jas aan (terwijl ik ze het jaar daarvoor dus nog voor gek verklaarde).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb 3 maanden in Tanzania gezeten, ik vertrok 12 november, de eerste week smolt ik weg. Vervolgens merkte ik het niet echt meer. Daarna ging de ventilator 's nachts uit. En uiteindelijk sliep ik onder een deken :-)
Dat is per persoon verschillend. Sommige mensen wennen snel aan een ander klimaat en vinden het heerlijk, andere mensen wennen er nooit aan en blijven het te warm of te koud vinden.

Het is wel zo dat je je leeftempo aan gaat passen aan de temperatuur. Het is niet voor niks dat in warme landen siestas gehouden worden en dat in tropische landen het werktempo over het algemeen een stuk lager ligt dan in koude landen.

Koude heeft als voordeel dat je jezelf er op kunt kleden, bij warmte kun je op den duur niks meer uitdoen en je hele leven doorbrengen in de airco is ook geen lolletje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding