Een bepaalde instantie vraagt aan mij een ziekteverklaring van een ''niet behandelend arts'', kan iemand mij vertellen hoe ik hier aan kan komen? Mvg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Bijvoorbeeld van een bedrijfsarts. Dus niet je eigen huisarts maar iemand anders die objectief jouw gezondheidstoestand kan beoordelen, zonder de achtergronden te weten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet een bedrijfsarts hoor, die doet en mag dat niet.
Ook geen huisarts, maar een andere.
toen ik een verklaring van een niet behandeld arts moets hebben heb ik dit voorgelegt bij mijn eigen huisarts. deze verwees me door naar een van haar collega's uit dezelfde praktijk. andere huisartsen nemen je namelijk vaak niet aan voor een eenmalig gesprek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal juist, heb dat zelf ook zo gedaan
Gut, dat hangt er net vanaf waar het voor nodig is. Soms kun je terecht bij een huisarts die niet je eigen huisarts is (bijvoorbeeld bij rijbewijskeuringen, al doet lang niet elke huisarts dit) en er zijn natuurlijk ook externe adviesbureaus. Sommige instanties vragen zo'n verklaring van een huisarts die niet je eigen huisarts is, óf een specialist. Dan mag de specialist wel je behandelend arts zijn.

Maar eigenlijk.. als dit in Nederland is, is dit de omgekeerde volgorde. Het is niet de bedoeling dat een arts een verklaring opstelt die jij vervolgens aan een instantie kunt overleggen. Volgens de gedragsregels van de KNMG (artsenvereniging) mág dit zelfs niet eens. Niet dat iedereen zich daaraan houdt, maar goed. Er zijn genoeg huisartsen die best een briefje voor gym of voor een werkgever willen schrijven, maar feitelijk is dat dus niet de bedoeling. Als een externe instantie graag bepaalde medische informatie van jou wil, en jouw eigen verklaring is niet genoeg, dan moeten zijn zelf een arts inschakelen die jou beoordeelt. Zo is dat bijvoorbeeld ook bij je werkgever (die een bedrijfsarts inschakelt) of bij een aanvraag voor een hulpmiddel bij de gemeente (waar de WMO een onafhankelijke arts inschakelt, bijvoorbeeld een GGD-arts of adviesbureau) en bij veruit de meeste andere officiele procedures. Mogelijk heb jij net te maken met een situatie waar dit niet geldt en moet je inderdaad zelf voor een verklaring zorgen, maar zo'n situatie is een uitzondering. Check dus even voor de zekerheid of dit echt de bedoeling is en of er geen andere wegen zijn. Zijn die er niet, dan kun je inderdaad naar een andere huisarts gaan, misschien kan je eigen huisarts of specialist je iemand aanraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk hoeft een huisarts helemaal geen briefjes voor gym te schrijven want dat valt gewoon onder de geheimhouding en ik vind ook dat het de huisarts van zijn/haar werk afhoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen hoeft het niet, volgens de gedragscode mág dit niet eens. Een arts mag geen informatie verschaffen aan derden, zélfs niet als de patiënt daar om vraagt. Ik hoef bij mijn huisarts er echt niet voor aan te komen hoor. De uni vroeg ooit om een verklaring van de huisarts voor het maken van tentamens op de PC (ik kan niet schrijven) maar dat kreeg ik niet. Toen ik aangaf bij de uni dat dit eigenlijk niet de bedoeling was en dat de gang van zaken was dat ZIJ een arts inschakelden als mijn eigen verklaring niet voldoende was, gaven zij aan dit te weten, maar er toch om te vragen omdat "de meeste artsen het toch wel doen". Tja.